Vart säljer dom schyssta koi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    Vart säljer dom schyssta koi?

    Tjena är det någon som vet vart man kan få tag i schyssta billiga koi, ca 300-500kr fisken?

    Letat lite men dom som jag hittat finns antingen långt ner eller saknar priser, vill gärna veta hur dom ser ut innan jag lägger bestämmer mig.
    Gärna i mellansverige om det finns några.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    I Filipstad finns en stor odlare, men jag vet inte ifall de säljer till privatpersoner. Annars finns det gott om koi i butikerna i Karlstadstrakten, och priserna ligger däromkring. Vad du menar med schysst vet jag inte...har inte så bra koll på koi.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Sedan är det ju inte säsong för tillfället - eftersom det är utomhusfiskar så brukar de komma in i sortimentet när våren är i antågande.

      Priserna varierar ju också beroende av kvalitet och storlek mellan ca. 100 kr och 1 miljon
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Skruttapan
        • January 2011
        • 116

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        I Filipstad finns en stor odlare, men jag vet inte ifall de säljer till privatpersoner. Annars finns det gott om koi i butikerna i Karlstadstrakten, och priserna ligger däromkring. Vad du menar med schysst vet jag inte...har inte så bra koll på koi.
        Dom har ingen webbsida?

        Med schyssta menar jag lite högre kvalité, fint utseende :P



        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan är det ju inte säsong för tillfället - eftersom det är utomhusfiskar så brukar de komma in i sortimentet när våren är i antågande.

        Priserna varierar ju också beroende av kvalitet och storlek mellan ca. 100 kr och 1 miljon
        Jo, hade planerat att ha dom i akvarium nu under vår/vintern för att göda upp dom lite samt göra dom lite tamare

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Skruttapan
          Dom har ingen webbsida?

          Med schyssta menar jag lite högre kvalité, fint utseende :P
          Humm...de som finns här tycker jag ser fina ut, iallafall. Men vad kvalité är på en koi vet jag inte...det finns ju speciella namn och klassningar för dem, som jag inte vet ett dyft om. De är i varje fall friska och fina.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Skruttapan
            • January 2011
            • 116

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Humm...de som finns här tycker jag ser fina ut, iallafall. Men vad kvalité är på en koi vet jag inte...det finns ju speciella namn och klassningar för dem, som jag inte vet ett dyft om. De är i varje fall friska och fina.

            Hehe inte jag heller men en fisk med klara färger som har blanka fjäll (metallic) är tydligen dyrare än "blandraserna" dom jag har är tydligen blandraser med spräckliga färger islt för klara kanter.

            Fina och friska är fint! ser hemskt ut när dom har avlånga utsvultna koi på vissa akvarium, visst dom skitar ner mindre men dom ser mer attraktiva med en bättre form.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Man kan nog lugnt säga att för 500 spänn så hittar man inga kvalitetsok - vill man ha sådana så blir det fyrsiffrigt även fär de små varianterna.

              Men även de billiga varianterna kan ju vara riktigt snygga även om de inte håller klassen för koikännarna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                det kommer upp lite då och då på blocket, men du kanske inte vill ha begagnat?

                Kommentar

                • Skruttapan
                  • January 2011
                  • 116

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Man kan nog lugnt säga att för 500 spänn så hittar man inga kvalitetsok - vill man ha sådana så blir det fyrsiffrigt även fär de små varianterna.

                  Men även de billiga varianterna kan ju vara riktigt snygga även om de inte håller klassen för koikännarna
                  Jo de kanske är sant.. jag hoppades på nån privatperson eller nån shop som inte hade någon koll på vad dom var värda.
                  Absolut! kan lika gärna lägga ner tiden att hitta nån schysst färgkombo som är vackert islt för att leta klasser.



                  Ursprungligen postat av robidobban
                  det kommer upp lite då och då på blocket, men du kanske inte vill ha begagnat?
                  Aa brukar kolla av med jämna mellanrum men det verkar segt men sen är det ju som alla säger, det är ju inte säsong.

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Falskogs akvarium mellan Ulricehamn och Borås... Googla eller sök på facebook...
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    • Maxirolisa
                      • June 2009
                      • 7

                      #11
                      Hos Koihuddinge kan man handla fina ex av koi och få mycket bra info om dessa fiskar.

                      Själv har jag skaffat praktkarpar till dammen.
                      De äter inte så mycket växter och är mycket tåligare än Koi.
                      Men lika snabbväxande om man stödfodrar dem.

                      Kommentar

                      • Skruttapan
                        • January 2011
                        • 116

                        #12
                        Ursprungligen postat av KORSARKOFF
                        Falskogs akvarium mellan Ulricehamn och Borås... Googla eller sök på facebook...
                        Tack...


                        Ursprungligen postat av Maxirolisa
                        Hos Koihuddinge kan man handla fina ex av koi och få mycket bra info om dessa fiskar.

                        Själv har jag skaffat praktkarpar till dammen.
                        De äter inte så mycket växter och är mycket tåligare än Koi.
                        Men lika snabbväxande om man stödfodrar dem.

                        http://www.koihuddinge.se/
                        Aaa vart inne på hemsidan o tittat lite och sthlm ligger inte långt iväg heller, skickade ett mail om priser och bilder men fick inget svar.

                        Vart köpte du dom? hittar bara aneboda som säljer.
                        Lät fasligt intressant när jag läste "Praktkarpen är en färgvariant av den ”vanliga” spegelkarpen." vore inte helt fel att ha en riktig gris i dammen :P.

                        Kommentar

                        • Maxirolisa
                          • June 2009
                          • 7

                          #13
                          Vart köpte du dom? hittar bara aneboda som säljer.
                          Lät fasligt intressant när jag läste "Praktkarpen är en färgvariant av den ”vanliga” spegelkarpen." vore inte helt fel att ha en riktig gris i dammen :P



                          Jag köpte dem av Aneboda de skickade dem med Schenker över natten och Jag hämtade Dem direkt hos utlämning tidigt på morgonen.
                          Det gick bra hade beställt 8st Tre till min Syster och hennes Damm och 5 till oss. Men i lådorna var det sammanlagt 9st fisk ca 600gr
                          (30cm). Har för mig att jag betalade 260:- st för dem det tillkom också frakt och emballage. Karparna är guldfärgade en har en grå rygg två st är nästan vita till färgen. Riktigt sociala när man stödfodrar, och ett herrans liv i dammen när de leker.

                          Har inte så mycket bilder men här är en bland mina dammfoton.

                          Kommentar

                          • Skruttapan
                            • January 2011
                            • 116

                            #14
                            Okok, låter inte så farligt precis!

                            tackar för infon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...