Guldfiskar skräpar ned?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Guldfiskar skräpar ned?

    Hej, skräpar guldfiskar ned mer än andra fiskar? Tycker jag håller på och byter luddfilter mest hela tiden. Vattnet är helt klart, men likväl kommer det junk i luddfiltret dagligen. Känns inte hållbart att hålla efter dem så här.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ja, det gör de definitivt. Det är därför de också kallas bajsmaskiner.
    Nu är inte det så konstigt, guldfiskar är i huvudsak växtätare och äter därför förhållandevis mycket. Och mycket mat ger ju som bekant mycket bajs. Hur många fiskar har du i vilken volym? Och vad har du för filter?
    Luddfilter låter lite underligt och lite gammaldags.
    Berätta mer.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Och så här ser de ut när de drar runt i karet.



      Det är Juwels egna filtervadd eller vad det kallas. Helt vita filter för mekanisk rening. Övriga filtermedia kommer längre ned i kolumen (nitrit, makaroner, grov och fin bakterieutvecklare). Litet disigt vatten på bilden. Är klart nu.
      Senast redigerad av Kapten Zoom; 02 February 2011, 12:19.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        UT MED VADDEN !!!!!!

        vad ska du men den till i ett kar som är inkört ?


        men räkna iaf med att rensa ganska ofta när du har guldisar,,,,,skiter värre en en nyfödd människa med dålig mage....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Faktum är att vadden är ganska bra. Jag behöver inte lyfta ur hela kolumnen med filtermedia utan kan "bara" pilla bort den översta vadden och antingen skölja eller stoppa i en ny. De kostar 4 kr st, men kanske litet jobbigt att bekosta 1400 kr per år bara i vaddkostnad.

          Har börjat med pellets, får se om det gör skillnad i dimning mot flingfoder. Trixet ligger väl i att hitta ett balansläge då jag bara behöver underhålla litet lätt, inte typ varje dag som nu.

          En annan lustig detalj är maltabletterna. Guldfiskarna puffar runt dem på botten och i 9 fall av 10 hamnar den under filterhuset där det är typ 1 cm frigång. Tror ni det hindrar guldfirrarna? Nope, snedställ kroppen, in på tvären och gräva. Blir litet körigt att backa ut men det går. Roliga men tyvärr inte helt smarta de små guldfirrarna.

          När plecon kommer flytter de undan illa kvickt dock!
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
            Faktum är att vadden är ganska bra. Jag behöver inte lyfta ur hela kolumnen med filtermedia utan kan "bara" pilla bort den översta vadden och antingen skölja eller stoppa i en ny. De kostar 4 kr st, men kanske litet jobbigt att bekosta 1400 kr per år bara i vaddkostnad.

            Har börjat med pellets, får se om det gör skillnad i dimning mot flingfoder. Trixet ligger väl i att hitta ett balansläge då jag bara behöver underhålla litet lätt, inte typ varje dag som nu.

            En annan lustig detalj är maltabletterna. Guldfiskarna puffar runt dem på botten och i 9 fall av 10 hamnar den under filterhuset där det är typ 1 cm frigång. Tror ni det hindrar guldfirrarna? Nope, snedställ kroppen, in på tvären och gräva. Blir litet körigt att backa ut men det går. Roliga men tyvärr inte helt smarta de små guldfirrarna.

            När plecon kommer flytter de undan illa kvickt dock!


            som sagt var....vad skall du med den till...i ett inkört kar,,,,,

            har ingen vadd, inte haft på 3 år, i mitt 240, och jag har till och från haft en riktigt
            otrevlig belastning på karet.....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Jo, det är säkert som du säger. utan vadd sprids guldfiskarnas extrementer över 6 filter istället. Borde ta längre tid innan det märks att de kloggat igen.

              Jag tror det är just de fiskarna som ställer till, för innan jag köpte dem hade jag inte problem med clogging. Men jag kanske får se dem som mina bebisar som måste ha mycket kärlek och omvårdnad. Litet personlighet har de allt. Men de växer fort!
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                har man guldfisk i kar, så får man vara beredd på ett av två alternativ:

                1) väldigt lite fisk i karet
                2) beredd på att rensa filtret lite mer ofta än om man har andra mindre skitande fiskar.


                men att rensa mer ofta än var 3-6.e månad bör inte behövas.

                sååååå....fråga dig själv....rensa vadd/byta vadd varje dag/varje vecka eller
                rensa hela filtret var 6.e månad.....? (det räcker med att krama ur det i en spann med vatten)



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Eller skaffa en större burk, med större bottenyta=större bakteriemängd i bottensubstratet plus att du har ett betydligt större filter. Om du behöver rensa filtret varje dag så är ju det ett tydligt tecken på att balansen i karet är för liten.
                  Fyra guldfiskar borde ha minst 375 liter enligt min mening och erfarenhet.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Eller skaffa en större burk, med större bottenyta=större bakteriemängd i bottensubstratet plus att du har ett betydligt större filter. Om du behöver rensa filtret varje dag så är ju det ett tydligt tecken på att balansen i karet är för liten.
                    Fyra guldfiskar borde ha minst 375 liter enligt min mening och erfarenhet.


                    håller egentligen med....om dom är ensamma....

                    har man lite mollys och en stor gibbi så behövs ett ännu större kar....typ kanske 540 liter....




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      håller egentligen med....om dom är ensamma....

                      har man lite mollys och en stor gibbi så behövs ett ännu större kar....typ kanske 540 liter....
                      .
                      Hm, undrars vad 250++ endlers, 25++ Lima Perugia och ett okänt antal ancistrus skulle kräva om man följde den regeln, 2 kubikmeter?
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Trickset är ju att det egentligen inte finns någon standardregel för att räkna ut vilken volym en viss fisksammansättning har. Man måste hela tiden gå efter vilka behov fiskarna har.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          #13
                          Hehe, jo med rätt bortförklaring kan man få ordning på det mesta.

                          Men jag tycker din motivation låter helt ok. Även fast jag är newbee inom detta med firrar i en lådda.

                          Trevlig helg!
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...