Guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charles
    • May 2003
    • 2

    Guldfisk

    Hejsan,

    Jag har problem med min ena guldfisk. Köpte en spräcklig (svart/blåsvart och guldfärgad) guldfisk för ett par veckor sedan, märkte för igår att den ena fisken har tappat sin svarta färg. Nu är den en helt "vanlig" guldfisk. Vad är problemet? Annars är båda guldfiskarna mycket livliga och simmar runt o leker.

    Tempen i akvariet är 24-25 grader och akvariet är 110 liter. Matar dem med flingfoder och torkade larver.

    PS. Vad är skillnaden mellan en guldfisk och en slöjstjärt?
  • emmatrollet
    • May 2003
    • 10

    #2
    Jag e inte så insatt, men skillnaden lite kort är att en slöjstjärt är "framproducerad" ur guldfisk, d.v.s. den är mkt känsligare, och har "en fena mer". Den har så att säga två fenor.
    Varför den har tappat färg kan kanske bero på att den inte mår så bra. Äter den?



    Den dumme vet allt, den vise vet inget.
    Den dumme vet allt, den vise vet inget.

    Kommentar

    • Kronis
      • August 2002
      • 147

      #3
      Jag har också haft guldfiskar som tappat sin svarta färg, men det är tydligen inget farligt. De kan göra så. Varför vet jag inte.
      Sjuk borde den iaf inte vara.

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hej,

        Både slöjstjärt och vanlig guldfisk är framavlade från en asiatisk karp typ.

        Mer att läsa om dess historia och de olika avelsformerna finns på http://www.bristol-aquarists.org.uk/

        Klicka på de olika bilderna för att få mer information.

        Mvh,
        cri
        Mvh, cri

        Kommentar

        • whisse
          • July 2002
          • 312

          #5
          Guldfiskar gör så, det är ingen fara. Jag köpte en röd/vit guldfisk och efter ett tag var den alldeles helvit. Tydligen blir det så när de växer... Kjell förklarade vad det där berodde på men jag har ju glömt så klart. Tror det hade nåt att göra med att de hade två lager fjäll eller ngt sådant...

          Kommentar

          Arbetssätt...