Aggresiv Siamesisk algätare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • 022helpek
    svarade
    siameser vill ha långa akvarier och gärna med strömmande vatten - munnen är en anpassning till starkt strömmande vatten...

    Lämna en kommentar:


  • Dexter
    svarade
    Håller med ovanstående. Det är längden på karet som är viktigast. Jättekul att du kollar efter ett större akvarium!

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    för litet.
    Siameser behöver utrymme på längden, höjden har ingen större betydelse.
    Dom måste få spurta lite

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    skulle det här funka eller är det för litet? http://www.blocket.se/varmland/Akvar...0.htm?ca=8&w=2

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    Tack för svaren. Jag ska försöka möblera om i vardagsrummet och se om jag får plats med ett större.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Köp några till, och se om det löser sig, de är som sagt gruppfiskar. De brukar som sagt inte ge sig på andra fiskar, vare sig av aggressivitet, eller för att äta dem, även om de kan äta små yngel.

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    Varför tror du att de dör? Sjukdom? Jag hade problem med att fiskarna blev sjuka för ett par år sen, men då blev de sega något/några dygn innan de dog. Nu är de livliga för att några få timmar senare vara "borta".

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    Kanske bör flika in att jag inte har plats med ett större akvarium. Annars hade jag mer än gärna skaffat ett större och utökat siames-familjen.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter
    svarade
    Tror fiskarna dör av annan orsak. Att friska fiskar äter på de döda är inget konstigt alls.

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    Ja, jag har sett den äta upp en fisk. Fisken var frisk och kry två timmar innan jag fick se "Pinnen" (algätaren) sitta och mumsa på den. Det började med att fiskar bara försvann. En efter en. Jag tog vattenprover eftersom jag trodde fiskarna blivit sjuka och sen blivit uppätna. Inget fel där inte.
    Finns det någon annan fisk som äter tofsalger? Finns det fiskaffärer som tar emot oönskade fiskar? Han är frisk och kry. Det känns inte vidare snällt att döda honom"henne.

    Lämna en kommentar:


  • Flaxss
    svarade
    tycker det är konstigt att den äter andra fiskar, dom brukar mest äta alger och annan mat som ges som flinger, granulat, pellets, fryst.

    jag har 4små och 2vuxna och dom är snälla och rör inga andra fiskar.

    105 är lite för litet men inte extremt litet. skaffa så du har minst 5-6st.dom vill vara i grupp.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter
    svarade
    Ursprungligen postat av pikachu
    Ja, det är för litet.

    Är du helt hundra på att den ÄTER upp dem?

    Att den är aggresiv är mest för att den inte har andra artfränder att bråka med, den är en gruppfisk som där de bråkar lite inom gruppen. Men ditt kar är på tok för litet för en grupp, det du ska göra är att göra dig av med honom/henne.
    Tänkte precis samma sak. Den saknar artfränder att "kommunicera" med, våra fem hänger alltid ihop + att akvariet är i minsta laget. Har aldrig hört talas om aggressiva Siameser tidigare.
    Senast redigerad av Dexter; 26 January 2011, 22:20.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ja, det är för litet.

    Är du helt hundra på att den ÄTER upp dem?

    Att den är aggresiv är mest för att den inte har andra artfränder att bråka med, den är en gruppfisk som där de bråkar lite inom gruppen. Men ditt kar är på tok för litet för en grupp, det du ska göra är att göra dig av med honom/henne.

    Lämna en kommentar:


  • idaho
    svarade
    En vad?
    Jag har läst lite här och var, men det står bara att den ska vara fredlig. min är inte det minsta fredlig. Den jagar de övriga fiskar, biter dem i fenorna och äter upp dem som sagt. Jag har ett 105 liters kar. Är det för litet tro?

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    då är det väl en flying fox?
    Aldrig hört talas om fiskätande siameser.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...