Aggresiv Siamesisk algätare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaho
    • September 2008
    • 34

    Aggresiv Siamesisk algätare.

    Jag har en Siamesisk algätare som vuxit enormt det senaste året. http://3.bp.blogspot.com/_qwF30aUzGZ...0/DSC_0013.JPG I början tyckte jag att han skötte sitt jobb riktigt bra och var vacker att titta på. Efter hand ändrade jag inställning.
    Mitt problem är att han/hon har börjat äta upp de övriga fiskarna i akvariet. Är detta vanligt?
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    då är det väl en flying fox?
    Aldrig hört talas om fiskätande siameser.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • idaho
      • September 2008
      • 34

      #3
      En vad?
      Jag har läst lite här och var, men det står bara att den ska vara fredlig. min är inte det minsta fredlig. Den jagar de övriga fiskar, biter dem i fenorna och äter upp dem som sagt. Jag har ett 105 liters kar. Är det för litet tro?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ja, det är för litet.

        Är du helt hundra på att den ÄTER upp dem?

        Att den är aggresiv är mest för att den inte har andra artfränder att bråka med, den är en gruppfisk som där de bråkar lite inom gruppen. Men ditt kar är på tok för litet för en grupp, det du ska göra är att göra dig av med honom/henne.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Ja, det är för litet.

          Är du helt hundra på att den ÄTER upp dem?

          Att den är aggresiv är mest för att den inte har andra artfränder att bråka med, den är en gruppfisk som där de bråkar lite inom gruppen. Men ditt kar är på tok för litet för en grupp, det du ska göra är att göra dig av med honom/henne.
          Tänkte precis samma sak. Den saknar artfränder att "kommunicera" med, våra fem hänger alltid ihop + att akvariet är i minsta laget. Har aldrig hört talas om aggressiva Siameser tidigare.
          Senast redigerad av Dexter; 26 January 2011, 23:20.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            tycker det är konstigt att den äter andra fiskar, dom brukar mest äta alger och annan mat som ges som flinger, granulat, pellets, fryst.

            jag har 4små och 2vuxna och dom är snälla och rör inga andra fiskar.

            105 är lite för litet men inte extremt litet. skaffa så du har minst 5-6st.dom vill vara i grupp.

            Kommentar

            • idaho
              • September 2008
              • 34

              #7
              Ja, jag har sett den äta upp en fisk. Fisken var frisk och kry två timmar innan jag fick se "Pinnen" (algätaren) sitta och mumsa på den. Det började med att fiskar bara försvann. En efter en. Jag tog vattenprover eftersom jag trodde fiskarna blivit sjuka och sen blivit uppätna. Inget fel där inte.
              Finns det någon annan fisk som äter tofsalger? Finns det fiskaffärer som tar emot oönskade fiskar? Han är frisk och kry. Det känns inte vidare snällt att döda honom"henne.

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Tror fiskarna dör av annan orsak. Att friska fiskar äter på de döda är inget konstigt alls.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • idaho
                  • September 2008
                  • 34

                  #9
                  Kanske bör flika in att jag inte har plats med ett större akvarium. Annars hade jag mer än gärna skaffat ett större och utökat siames-familjen.

                  Kommentar

                  • idaho
                    • September 2008
                    • 34

                    #10
                    Varför tror du att de dör? Sjukdom? Jag hade problem med att fiskarna blev sjuka för ett par år sen, men då blev de sega något/några dygn innan de dog. Nu är de livliga för att några få timmar senare vara "borta".

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Köp några till, och se om det löser sig, de är som sagt gruppfiskar. De brukar som sagt inte ge sig på andra fiskar, vare sig av aggressivitet, eller för att äta dem, även om de kan äta små yngel.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • idaho
                        • September 2008
                        • 34

                        #12
                        Tack för svaren. Jag ska försöka möblera om i vardagsrummet och se om jag får plats med ett större.

                        Kommentar

                        • idaho
                          • September 2008
                          • 34

                          #13
                          skulle det här funka eller är det för litet? http://www.blocket.se/varmland/Akvar...0.htm?ca=8&w=2

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            för litet.
                            Siameser behöver utrymme på längden, höjden har ingen större betydelse.
                            Dom måste få spurta lite
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #15
                              Håller med ovanstående. Det är längden på karet som är viktigast. Jättekul att du kollar efter ett större akvarium!
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...