Rädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    Rädda fiskar

    Hallå där alla akvariefantaster, tänkte göra mitt premiärinlägg om det går för sig .

    Jo problemet jag har är mina gräs och koi som är livrädda...

    Köpte två gräskarpar här i höstas och släppte ner dom i ett av mina akvarium och som förväntat var dom oroliga men det förväntade jag mig i början. Någon vecka eller två senare tömde vi dammen och tog in alla guldfiskyngel som skapats under sommaren och släppte ner dom i akvariumet för vidare försäljning/bortskänkande och dom vart tama på bara några dagar men karparna höll sitt avstånd och fick salladsblad med jämna mellanrum.
    Tiden gick och jag fick tag i ett aningen mindre akvarium som jag fyllde dom små guldfiskarna med och i samma veva köpte jag två små koi till dammen där dom simmade runt o tog nån pellets men även dom rädda och oroliga.

    Hösten övergick snabbt till vinter och beslutet togs att vi inte skulle köpa någon pump för att hålla isen borta så jag fick ta in dom inneboende, 2 koi och 5 större guldfiskar.

    Håvandet gick lätt med dom köldstela fiskarna och efter några dagar med långsamt värmande baljor fick dom simma i samma akvarium med gräskarparna, det blev självklart ganska trångt men för stunden fanns det ingen annan möjlighet.
    Både koi och guldfiskarna hade växt enormt under den korta tid dom fick simma i dammen men alla var skygga och fick spel när man närmade sig akvariumet även om gräskarparna tydligt trivdes bättre med dom större fiskarna.

    Fick möjlighet att flytta ut guldfiskarna till en kubiktank med gående pump på gården vilket jag gjorde och lämnade karparna ensamma i akvariumet vilket gjorde dom fick mer plats.
    Endå var dom ständigt oroliga och lättskrämda och efter en hel del letande på internet fick jag svaret att släppa ner några "tama" fiskar som Black Molly eller några Guppys och med tama små guldfiskar så tog jag tillfället i akt och släppte ner några stycken till akvariumet men dom är fortfarande oroliga, visst dom äter kanon och äter o bökar runt i gruset men drömmen att få handmata i dammen tycks vara vääldigt avlägsen.

    Kan dom vara rädda av följden av vattenbyten och filtertvättande varje vecka?
    Tog bort bakrundsbilden och akvariet står 1m ovan golvet kan dom känna sig sårbara?
    Kan det vara för mycket aktivitet i akvariumet ? har 2 "algätare" samt 2 pansarmalar för att hålla botten så fri från ruttnande mat som möjligt.

    Matar för övrigt dom med jämna mellanrum med sallad,öringpellets,majs, Hikari koi, pellets samt nån skiva med apelsin just för maximala tillväxt.
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Det löste sig - Köpte en syrepump och tog ur slangarna som gick till pumparna, nu är det lungt igen dom var helt enkelt rädda för ljudet pumparna förde när den spottade ut luftbubblor.

    Kommentar

    Arbetssätt...