vad kan vi ha med slöjisarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    vad kan vi ha med slöjisarna

    Har ju ett 540l med slöjstjärtar, lite mal o corydoras.
    Men vill ha någon sort mer.
    Vad rekommenderar ni som funkar med ett antal slöjstjärtar?
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #2
    Stimfiskar, kanske? Jag har ett gammalt gäng glödbandstetror som funkat otroligt bra i flera konstellationer genom åren. Deras röda band går ju igen i färgskalan du har med slöjstjärtarna Snyggast är dessa tetror med mörkare botten (fast jag har sjösten och dom är fina då med).
    Ett stort stim är VACKERT!

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      jag har ett gäng slöjisar ihop med blå gurami, tigerbarb, vinkeltetra, pansarmal, några små ancistrius malar, ett gänge små pleco malar.

      funkar bra ihop bara en slöjis som blivit lite fen nappad av antar tigerbarben.

      men har inte blivit värre så antar att det bara varit 1 gång, fick fiska upp en tigerbarb typ samma dag som slöjisen blev fennappad som låg och sprattlade på botten så gissar på att den blivit manglad av slöjisen när den försökt bita i fenorna då slöjisarna är ganska mycket större.

      kan tipsa om att om du skaffar tigerbarb ha ganska mörkt grus dom blir asfina då. inte så blekoranga som de brukar vara i zoobutiken mina är typ blodröda med svarta ränder

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Tack för era råd
        Jag är mest rädd att deras fenor ska bli sargade. Tetror kan ju vara lite bitska iallafall vissa sorter

        För små fiskar riskerar att bli mat då några av slöjisarna är relativt stora.
        Jag funderar skarpt på olika regnbågsfiskar, de är så fina

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Uffelpuff
          kan tipsa om att om du skaffar tigerbarb ha ganska mörkt grus dom blir asfina då. inte så blekoranga som de brukar vara i zoobutiken mina är typ blodröda med svarta ränder
          Det ser inte ute som Tigerbarb utan Puntius nigrofasciatus - Purpurhuvudsbarb (den är snällare än tigebarben).

          Tigerbarb är ingen bra kombination med slöjstjärtar, vill man han nåt som är snällare men liknar Tigerbarb kan jag rekommendera Fembandsbarb (snäll, vacker, lugn).

          Kommentar

          • Pink_Tess
            • September 2010
            • 311

            #6
            Ska själv starta ett 540L med slöjstjärtar och har funderat i samma banor som dig... funderat på om kilfläcksrasbora kanske skulle fungera? Förtsatt att de har någonstans att gömma sig, de har ju en högre kroppsform än många andra rasboras vilket kanske gör dem mindre matliknande, de är ju lugna å så... har även haft rosentetra i tankarna... men vet inte hur bitska de är? Ska bli spännande att se vad du får för svar i tråden då jag grubblar över samma sak
            // PinkTess
            AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
            Mitt 300L Central Amerika Projekt

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Pink_Tess
              funderat på om kilfläcksrasbora kanske skulle fungera?
              det hade jag med mina och det funkade jätte bra. dock var ju inte mina slöjstjärtar ''fullvuxna''. men ändå större än dom man brukar hitta på djuraffären.

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                Det låter ju lovande... man kanske får räkna med att någon stryker med men om jag har dem med 4 slöjstjärtar i ett 540 så tycker jag nog att de borde hinna undan om man ser till att de kan gömma sig lite...
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                • jockesthlm
                  • February 2011
                  • 29

                  #9
                  Jag har kört med 5 st blodtetror tillsammans med mina 3 slöj och en guldis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...