Nya Praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaskeN
    • May 2010
    • 76

    Nya Praktbotior

    Hej kom nyss hem med 3st nyinköpta praktbotior ca 10-14cm alla 3.

    Nu la akvaristen alla 3 i samma påse. vilket jag inte tycke va så bra, men han sa att det gick bra en kort stund, tog mig 5 min hem.

    Men när ja sedan tog ur dem och lät dem vänja sig vid vattnet såg jag att det låg genomskinligt slem i påsen.

    Tog i det och det var kletigt, gick knappt att ha kvar i handen. gissar på Slem från slemhinnan?

    För dem har väl inget gift dem utsöndrar?
    Eller försvars? förutom taggarna.


    Hur som helst så ser dem pigga ut nu iaf. Men vore bra o veta vad det är för slem, och hoppas dem inte skadas av detta.
    540L Tanganyika 250L Malawi.
    160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
    30L Yngel 20L Yngel
  • OriginalAquarium
    • January 2011
    • 27

    #2
    är verkligen inte bra på praktbotior, men kanske huden gnuggat till sig slem med dom andra två fiskarna? o jag tror verkligen inte de kan skadas av det =)

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      När de jag haft blev stressade så blev de extra slemmiga. Verkar vara nån form av försvar så de ska bli halare så de lättare slipper undan farliga saker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det brukar sällan vara något problem - men självklart skall man använda ett vattenberedningspreparat i akvariet som man släpper ner dom i.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Många botior kan slemma när de blir stressade.
          Tror det är en försvarsreaktion mot rovdjur.
          Jag har några yoyobotior i större storlek och ska man fånga dem av nån anledning får man räkna med en hel massa klisterliknande slem.
          Inget de tar skada av.

          Kommentar

          • pernilla78
            • November 2010
            • 303

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det brukar sällan vara något problem - men självklart skall man använda ett vattenberedningspreparat i akvariet som man släpper ner dom i.
            vad för vattenberedningspreparat menar du,,kompis sa att man skulle spruta akvariet me medicin i förebyggande syfte för vita pricksjukan men ska man inte vänta me det el va tror du??
            corydoras ancistrus äppelsnäckor
            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
            310 L SA
            10 L nano räkkar med white pearl

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av pernilla78
              vad för vattenberedningspreparat menar du,,kompis sa att man skulle spruta akvariet me medicin i förebyggande syfte för vita pricksjukan men ska man inte vänta me det el va tror du??
              Praktbotior är väldigt känsliga för vita prick och en av anledningarna till detta är att just det slemskikt som alla fiskar har "skadas" vid transporten. Därför skall man i första hand alltid använda ett vattenberedningpreparat som hjälper till att skydda/läka slemskiktet och det gör de flesta (Aqua Safe, Aquatan etc. etc) och i andra hand åtminstone vara beredd med en vitaprickmedicin
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...