Sewellior dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lasselothar
    • September 2010
    • 59

    Sewellior dör...

    Hej, igen...vafan skulle man göra utan zoopet? Med risk för att dra på mig spott o spe och åtal för oförstånd kan jag inte låta bli att fråga. Kort resumé:
    Har kämpat med mina Sewellior (liolenata ur. stavning) i över en månad nu. Köpte fyra stycken på Bromma Zoomarknad i Stockholm och de var från början sådär härliga som man kan läsa sig till från andra som har dessa. En av dessa låg död när jag kom hem, den hade då bott hos mig i c:a två veckor och jag började givetvis försöka förstå vad som hade hänt. Har inte haft någon oförklarlig fiskdöd tidigare. Kollade runt och frågade här och trodde mig förstå att den hade svultit ihjäl. Ändrade: matrutiner, testade olika foder (flingor, sjunkande granulat, sinking waffers, tetra delica, div grönt ärtor broccoli.... Fixade om i akvariet: La till ett ytterligare innerfilter på sne i botten så att det fick spola över schiffer osv osv. Kort sagt, jag bryr mig och vill att mina fiskar ska trivas!
    Igår när jag tittade på akvariet såg jag att en sewellia ”ramlade” ned från framrutan och lade sig nästan på rygg. Jag fiskade upp den och tänkte förkorta lidandet men då jag såg att den rörde sig i håven tänkte jag om. Jag hade ett extra akvarie i badrummet (vem har inte det som bor i en etta med två barn?) som hade stått några dagar med flytväxter och andra växter som jag inte visste vad jag skull göra med. Jag la i fisken där och har nu intensivvårdat den i ett dygn.
    Vad ska jag göra nu? Sewellian rör lite på sig, när jag inte är där och när jag kollar om den lever. Han har all mat som han behöver och ingen konkurrens. Jag har satt dit ett litet filter som ordnar ytrörelse och byter lite vatten då och då samtidigt som jag fyller på nytt med duschmunstycket så att det blir ordentligt syresatt.
    I den bästa av världar läser någon i närheten detta och kommer hem till mig och hämtar 3 Sewellior och ger dom ett hem där dom trivs. I väntan på det får ni gärna ge mig råd!
    Ska jag ta ut de två kvarvarande? De är väldigt slöa och helt odugliga på att äta. Om jag pepprar botten med mat så är det inte helt ovanligt att de sätter sig på rutan....

    I övrigt bor i akvariet 14 fembandbarber, 10 danior och 3 garra Flavatra + lite räkor tror jag.Klicka på bilden för större version

Namn: Bild0015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2181382Klicka på bilden för större version

Namn: Bild0013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,6 KB
ID: 2181383Klicka på bilden för större version

Namn: Bild0014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,7 KB
ID: 2181384Klicka på bilden för större version

Namn: Bild0009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,2 KB
ID: 2181385
  • lasselothar
    • September 2010
    • 59

    #2
    Hej hej! Svara snälla medlemmar!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja det är väl nästan omöjligt att svara mer än att det var tråkigt

      De vill ju ha hyfsad snurr på vattnet och om man kollar på växterna så är det ju inte så mycket snurr.

      Fast å andra sidan så kan det lika gärna vara något med vattnet - det är omöjligt att veta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Kan tyvärr inte hjälpa dig men vill bara säga att du har ett mycket snyggt kar
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • lasselothar
          • September 2010
          • 59

          #5
          Tack snälla! Nej brist på snurr är det förmodligen, eller troligen. Samtidigt är det väldigt frustrerande att Sewelliorna inte "väljer" att vara vid 1: Fluval 4U utblåset till vänster eller vid underströmmen till höger. Men men, det spelar ingen roll vad jag tycker är bra habitat, dom visar att det inte ÄR det. Kämpar på lite i blindo och gör vad som känns rätt! Tack/Lasse (som skulle vilja ha en bra kamera så att jag kunde visa upp hur det ser ut på "riktigt"...)
          Vattenvärdena har jag kollat. gh 6, kh 4, ph vetefan tyvärr, köpte fel dropptest JBL 3-10 och jag förstår inte hur jag ska kunna dra någon slutsats av det. På stickan visar det c:a 7, strax under, men ingen katastrof jmf med mitt akvarium i köket som inte har co2.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Stäng av co2 temporärt och se om det blir någon skillnad, bara för att det är bra för växterna innebär det nte att det är bra miljö för fisk.
            Tobbe

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Hur blir resultatet med ditt jbl 3-10 ph test? Tittar jag uppifrån som man ska enligt beskrivningen och enligt jbl ser det helt ofärgat ut. Tittar jag från sidan istället så ser man i alla fall vilken färg det är.

              Kommentar

              • lasselothar
                • September 2010
                • 59

                #8
                Hej Tobbe! Håller med, co2 troligen inte bra för fisk samtidigt som den stora tillväxten (jag rensar och nyper av stänglar två ggr i veckan) borde tala för att syreproduktionen är stor. Vet inte summan av det hela. Vad jag förstår sker syresättningen främst genom ytvattenrörelse + växter. Växter har jag så det knakar (och de växer). Ytvattencirkulationen är sämre nu eftersom jag tog mitt lilla (typ 50 l/h) filter till mitt ambulansakvarie. Förut satt det i mitt "döda hörn" och gjorde så att hela ytan hade bra rörlighet och ingen (eller liten) co2 samlade sig som ett lock på ytan. Min plan såhär sent idag är att ta ur Sewelliorna imorgon och sätta dom tillsammans i badrummet. Då har jag ett 200 liters kar som är lättmatat. Daniorna äter allt (de såg dagens nykläckta artemior som världens bästa uppfinning efter hjälmen), barberna äter allt därunder, inkl. alger eller iallafall det som lever i dom, garrorna äter alger och allt på bottnen, har ätit mina trärötter in till kärnan och växer i bra takt. Sewelliorna får ett nytt hem (jag kan höra med Jan på Södermalms Akvarieaffär, även om hans akvarium troligen är det sista som Sewelliorna väljer... : ) ). Jag hoppas att min "räddade" Sewellia piggar på sig. Ser ingen sådan reaktion än. Återigen, tack för svar!/MVH/Lasse

                Kommentar

                • lasselothar
                  • September 2010
                  • 59

                  #9
                  Ska kolla Jbl testet från all möjliga håll om nu barnen behagar att gå och lägga sig! : )

                  Kommentar

                  • lasselothar
                    • September 2010
                    • 59

                    #10
                    Ok! JBL 3-10 ger mig svaret att mitt PH är 7,0, eller 7,5, eller 8,0 eller möjligen 6,5 = rena skämtet om du frågar mig. Finns det andra bättre test?

                    Kommentar

                    • lasselothar
                      • September 2010
                      • 59

                      #11
                      Har dessutom satt in en kur Furanol (som jag fick med från f.d. akvarieägare) eftersom Sewellian så här långt inte visar några tecken på att bli bättre.........

                      Kommentar

                      • malfunkshun
                        • September 2008
                        • 394

                        #12
                        Du kan ha för varmt, för lite fart på vattnet och för lite alger. Räcker med en av dom för att dom ska må dåligt.

                        Kommentar

                        • lasselothar
                          • September 2010
                          • 59

                          #13
                          24 - 25 grader (morgon/kväll beroende på belysning, nu 22 grader i ambulansakvarie), för lite fart på vattnet, troligen: ett fluval 4u 1000 l/h + ett aqua-el powerhead + ett Vita tec + ett ytvattenfilter kan kanske ge för lite fart trots att växterna har svårt att stå fast( 200 liters akvarium). Eftersom jag märkt en aktiviteteshöjning vid delvattenbyte en ggr/vecka/40-50 % är det troligen det.Visste inte att de hade så stora krav på miljön. Alger, inga problem, eller iallafall inte om man ser det som mat.. : ). Kanske är det som PatrikMalmö säger (han verkar ha koll): De skall vara i ett artakvarium speciellt anpassat för dom annars har jag aft otur och fått "klena" exemplar. Om det krävs att man punktmatar dom med medecinspruta kan jag nog tyvärr inte ta hand om dom. Klantigt att jag inte fattade det....eller mänskligt, det är därför jag skriver så att andra kan fundera INNAN de skaffar Sewelliia. Ingen vill väl vanvårda fisk....

                          Kommentar

                          • Steff777
                            • August 2010
                            • 295

                            #14
                            Jag lider verkligen med dig, jag har själv varit i en liknande situation. Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med än det som redan är skrivet. Jag gjorde däremot en liten räkneövning. Sedan augusti 2010 har jag köpt 61 fiskar och av dom har 5 st dött inom en månad.

                            Jag har köpt fiskarna i två olika akvarieaffärer.

                            Bromma Zoomarkand
                            Av 35 fiskar har 5 dött inom en månad, ca 14 % har således inte överlevt den första månaden (2 Tigerbarb, 1 Guldbarb och 2 Ancistrus).

                            Annan akvarieaffär (skriver inte ut namnet eftersom det kanske ses som att man gör reklam)
                            Av 26 fiskar har ingen dött under den första månaden.

                            Allt det här kan givetvis bero på mängder av olika faktorer, kanske är det tillfälligheter. Men det man bör ha i åtanke är att Bromma Zoomarkand lever på att de har ett stort utbud av produkter/fiskar till billiga priser. Bland annat sätter man inte ut namnet på akvarieväxter, utan säljer dem helt enkelt som akvarieväxter, 4 st valfria för 100 spänn. För att kunna pressa priserna krävs inköp av stora kvantiteter, men troligen också att man tvingas göra avkall på andra saker, vad vet jag?

                            Så vad kan man då dra för slutsatser av det här inlägget? Nja, inte så mycket egentligen. Men det har åtminstone fått mig att tänka till lite och inte hela tiden jaga billiga priser på speciellt fiskar, utan istället lägga några kronor extra.
                            //Stefan Lindgren

                            Kommentar

                            • lasselothar
                              • September 2010
                              • 59

                              #15
                              Sewellian har nu dött, två kvar i mitt vanliga akvarium och de trivs inte. Trist.
                              Jag skrev medvetet ut var jag handlat fiskarna eftersom jag liksom du, Stefan, har mina misstankar att mina Sewellior inte var i toppform ens när jag köpte dom. Vet såklart inte men eftersom jag inte heller haft någon fiskdöd i mitt övriga bestånd undrar jag lite. Det förefaller orimligt att Sewelliorna som art fungerar som mina.
                              Jag betalar gärna mer för välmående fiskar. Akvarielagret är ju en fantastisk affär t.ex. Jag bor granne med Södermalms Akvarieaffär så jag stoppar in en del av min lön där varje månad : ). Det är roligt att ha en akvarist så nära så honom stödjer jag gärna. MVH/Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...