väderål, the siwent kiwwah?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    väderål, the siwent kiwwah?

    Då var ju farsans polare bara TVUNGEN att införskaffa massa ursköna kinesiska väderålar och visa upp dom för gubben.
    Som om tidernas ålnörd INTE skulle bli besatt.

    Iaf, hur är dom? För de som han köpt var rätt små (17-18cm) men det står ju här och på andra sidor att dom kan bli runt 40. Tänkte mest på... Äter dom mindre akvariefisk (neontetror, corys) eller är dom fredliga firrar?

    För jag antar att vi kommer skaffa ett gäng, om det så blir ett eget kar eller om dom droppas i det stora sällskapskaret.

    Och även: Hur gamla blir dom? För hon som skänkte ålarna till farsans polare trodde att den gruppen var iaf 10 år. Lät rätt mkt.
    All we are, we are.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    De blir sällan runt 40. 20-25 är väl "standard". Den europeiska väderålen blir riktigt stor däremot. De kan leva länge som tusan också, 10 år är ingen omöjlighet om de är väl omhändertagna.
    Se till att de har lite svalare, runt 20-22, det är inte en tropisk art. Då håller de sig friska och lever längre då. Teoretiskt sett så bör de klara att gå utomhus året runt i södra Sverige så länge det inte bottenfryser.
    De är fredliga, mycket nyfikna och sjukt sociala. Inga problem att fingermata dom med lite träning.
    Se till att ha fin fin sand och mycket gömställen samt att de har massor med kompisar.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av malfunkshun
      De blir sällan runt 40. 20-25 är väl "standard". Den europeiska väderålen blir riktigt stor däremot. De kan leva länge som tusan också, 10 år är ingen omöjlighet om de är väl omhändertagna.
      Se till att de har lite svalare, runt 20-22, det är inte en tropisk art. Då håller de sig friska och lever längre då. Teoretiskt sett så bör de klara att gå utomhus året runt i södra Sverige så länge det inte bottenfryser.
      De är fredliga, mycket nyfikna och sjukt sociala. Inga problem att fingermata dom med lite träning.
      Se till att ha fin fin sand och mycket gömställen samt att de har massor med kompisar.
      Ah, då faller nog sällskapskaret bort (24-25 grader)
      Kör alltid hyperfin sand :> Corys, sncistrus och snäckor älskar skiten
      Låter dunderbra Givetvis så skaffar man en grupp ^^
      Men du tror alltså inte att det finns någon större risk att dom käkar upp tetror och sånt?
      All we are, we are.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Nä, men snäckor och annat i moluskväg kommer ligga risigt till
        Jag upplever dom som väldigt fredliga och nyfikna. Aldrig problem med de jag haft.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Nä, men snäckor och annat i moluskväg kommer ligga risigt till
          Jag upplever dom som väldigt fredliga och nyfikna. Aldrig problem med de jag haft.
          haha ojojoj det kan jag nog ta just i det stora karet existerar inga snäckor för stunden, men uppskattar dom lite snäckor i käket så har jag ett överflöd av snytesnäckor. Gått från ett fåtal ägg till säkert 50-60 stycken på några veckor. Helt sjukt.
          All we are, we are.

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Snäckor, mask, maggot...det är rena godiset för väderål. Mygglarver är en annan höjdare. Vit, röd och svart.
            Se till att ha så mycket snäckor som möjligt så kommer de vara glada fiskar ett långt tag.

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Ursprungligen postat av malfunkshun
              Snäckor, mask, maggot...det är rena godiset för väderål. Mygglarver är en annan höjdare. Vit, röd och svart.
              Se till att ha så mycket snäckor som möjligt så kommer de vara glada fiskar ett långt tag.
              låter riktigt bra åh, kommer bli skitskoj ^^
              All we are, we are.

              Kommentar

              Arbetssätt...