Hur bra är Sewellia lineolata som algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Hur bra är Sewellia lineolata som algätare?

    Någon som har erfarenhet av hur bra Sewellia lineolata är som algätare? Äter de brunalger alls?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Nej, de är INTE algätare. De äter de microorganismer som lever på stenar, i alger och så vidare, sk. aufwuchs.

    edit: för att minimera risken för att nån besserwisser drar fram pekpinnen, alger räknas till aufwuchs, men det är den animaliska biten som de har som huvudföda. Så som algätare är de tämligen värdelösa och gör sig bäst i kar med mycket cirkulation, hög syrehalt och något svalare vatten.
    Senast redigerad av malfunkshun; 12 December 2010, 12:04.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      De rör inte alger alls?
      Enligt zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1 så "Tar även en del alger."

      Är zoopets artbeskrivning fel?
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Don't get me started på zoopets artbeskrivningar. Har sagt det förut, och säger det igen. Det finns många fel och brister i zoopets artbeskrivningar.

        Nej, de är värdelösa algätare. Vill nog påstå att molly och guppy är bättre algätare.

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Hoppas visual darkness hoppar in och svarar, han har Sewellia och tycker de är bra algätare om jag inte minns helt galet.

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Jag har 11 stycken och tycker inte att de är bra algätare.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Har kört Sewellia i omgångar och visst, de äter en del alger, men de rensar inte karet som t ex en Ancistrus. Jag kan iof lika gärna skriva att de äter aufwuchs och inte verkar uppskatta grönfoder på samma sätt som t ex fryst artemia. Sewellia ligger en bra bit från verkliga algätare, enligt mig.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...