Galaxydanio...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Galaxydanio...

    ...borde den väl kallas, och inte Galaxyrasbora, eftersom den inte är nå´n rasbora? Hur som helst, har skaffat 20 stycken av dessa små juveler (även om man behöver förstoringsglas för att se färgerna), och jag undrar om det finns nå´n som har egna erfarenheter av dem, och kanske t.o.m kan ge tips om hur man odlar dem? De går ensamma i ett 54-literskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Mina förökar sig "själva" i mitt 54 liters.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ooo.. Har oxå nyligen skaffat dessa sötnosar som går med mina white pearl räkor
      Har 3 hanar och 3 honor men hoppas såklart att de blir fler
      Akvariet är dunkelt med cryptocoryne och javamossa så borde ju vara ganska optimalt. Fint utfärgade är de iaf
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Dessa fiskar är bland de finast jag vet
        Det finns fina fiskar och det finns FINA fiskar och dessa går under den sista katergorin
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok Så de lägger ägg lätt, och föräldrarna kan gå med äggen och ynglen? Matning? Hur funkar de med räkor? Har faktiskt funderat på att skaffa småräkor och ha med dem, men tar inte räkorna deras ägg?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Det ska inte vara helt omöjligt. Huruvida om räkorna käkar rom vet jag dock inte. Hoppas inte det =D
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Behöver ynglen nå´n särskild mat, eller är de så´na att de äter av det de hittar i akvariet, alltså, helt plötsligt ser man ett gäng halvvuxna fiskar, som man inte visste fanns där?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Jag tror på javamossa Där fastnar allehanda mums som kan bli yngelmat
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  I ett eget kar blir Galaxyn fler, om de inte är för många (två-tre par till 60 liter är troligen lagom). Kalasar till viss del på egen rom/yngel, men inte extremt. Vet inte hur räkor påverkar, spontant hade jag inte kombinerat dem om jag ville ha fler Galaxy (eller fler räkor fö). Har man bra snår med javamossa/Cryptocoryne kommer en del yngel att "dyka upp" som halvvuxna, har man inte sådana snår rekommenderar jag tilläggsfoder, främst med levande som vinägermikro eller Moina. Kan iof vara en fördel med sådant foder i vilket fall. Några Posthornssnäckor i akvariet kan stå för städning. De tar inte rom i någon särskild utsträckning. Ungefär så.

                  Har fått enstaka spontanyngel när jag kört dem i 20-litersburkar, annars bara satt dem till lek i eget kar och flyttat dem efter några dagar. Ger små kullar enligt mig - får man 30 yngel på en lek är det riktigt bra. Normalt ca 15 yngel. I nuläget har jag inga, men kommer skaffa mig igen så småningom. Verkligt fin fisk!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 November 2010, 19:29.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ok, då har jag för många då, 20 stycken i ett 54-liters? Lite javamossa har jag i, men den verkar inte ta sig.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Tack för den infon Patrik! Mycket matnyttig
                      Kanske ska ta och flytta räkorna. Väntar på mina akvarium till killihyllan och där blir lite plats så räkorna hamnar nog där då.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        20 st i 54 liter är inte för många för att få dem att trivas, men några yngel tror jag inte på - där är de för många. Om du giter kan du ge dem en lekmopp eller lekburk med raster på. Ovanpå rastret lägger du lite akrylgarn eller fint blått filtertrassel. Ta upp leksubstratet/burken efter några dagar och lägg i en annan bytta, med vatten från akvariet. Vänta och se... ;-) Krux att mata upp ynglen, de är rätt små. Arten i sig är dock lättlekt, inte särdeles annorlunda än zebrafisk.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • tomwid
                          • December 2010
                          • 158

                          #13
                          Det engelska namnet är verkligen poetiskt: Himmelsk pärl-danio

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Boraras brukar sakta bli fler och fler, men inte när jag har räkor. Levande artemia dagligen.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Men den tillhör väl inte släktet Boraras, utan Danio?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...