Lekande fembansdsbarber.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lasselothar
    • September 2010
    • 59

    Lekande fembansdsbarber.

    Jag har 11 st. fembandsbarber i ett 200 liters välplanterat, ganska nystartat akvarium. Honorna är stora som ballonger och lägger ibland ägg. Dessa hamnar på botten och äts upp av barberna själva, ancistrus på natten?, mystusmalen? (har bara dessa invånare). Vore roligt om jag kunde få några att överleva. Kan man ta ut äggen till ett annat akvarium? (har ett köksakvarium med räkor, små malar + tre yngel (som finns kvar från det att mina första barber gick där). Kan man täcka ägen med tex snäckskal så att dom skyddas? Ja, jag är nybörjare och försöker lära mig. Förslag tack!MVH /Lasse
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Barber är fenomenala romrövare och äter också yngel med god aptit, så vill du ha yngel av dem så rekommenderar jag att du sätter upp ett skilt odlingskar.

    Om du googlar "odla fembandsbarb" hittar du säkert mycket, och här är en mycket bra youtube-video. Visserligen är det på kopparbarber men det är samma pincip som gäller.

    Kommentar

    • lasselothar
      • September 2010
      • 59

      #3
      Klockrent, t.o.m. jag förstår... : ) Det är ju ett mysterium hur jag kunnat få 3 yngel att överleva i köket. Ren okunskap och tur funkar ibland också. Jag hade barberna där ett tag i väntan på att komma till stora karet.
      Jag får väl göra som alla andra, skaffa ett 3:e, 4:e o 5:e kar. Bor i en 1:a med två barn varannan vecka så det är inga problem, bara att prioritera...
      Tack/Lasse

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Hahah, aa det är farligt det här med akvarier... De tenderar att bara bli fler och fler
        Lycka till med odlingen!

        Kommentar

        Arbetssätt...