SAE fenbitare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    SAE fenbitare?

    Hejsan!
    Jag har haft mina siamesiska algätare en längre period. Nu har dom vuxit till sig lite, dom är ca 6-7 cm, grupp på 5 st. Dom har sista tiden börjat "bita" på mina andra fiskar, både på kroppen samt fenorna.

    Är detta vanligt?

    Mvh tiffy07

    PS Hoppas detta ligger under rätt forum nu...?
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Har själv 4 st. XL...och de tuggar/naggar på de andra fiskarnas fenor...Särskillt förtjust är de i Channornas långdragna ryggfenor....
    Som det verkar, så tar de inte "bitar2 av fenan, utan de naggar bara. Det kan bli småskador, men de läker ganska fort....men Channorna blir ju stressade och tycker inte alls om den sortens intimitet......

    Varför de gör det, vet jag dock inte...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • marcus85
      • September 2010
      • 55

      #3
      siameserna kan bli ganska revirhävdande mot andra fiskar men framförallt mot andra sisameser så det är inget konstigt med dina, hur stort akvarie har du? 5 siameser tillsammans kräver ganska stor yta

      Kommentar

      • tiffy07
        • March 2010
        • 41

        #4
        Jag har dom i ett 375l, det är mest scalarerna samt guppisarna dom är på.

        Kommentar

        • marcus85
          • September 2010
          • 55

          #5
          då är det tillräckligt stort, jag har själv ingen direkt erfarenhet av att dem går på andra fiskar utan mer att dem går på sina egna gör inte dina det?.. men det e inte så ovanligt att vissa fiskar går på andra så det är nog nånting du får leva med.. har du gått om gömställen o så i ditt akvarie?

          Kommentar

          • tiffy07
            • March 2010
            • 41

            #6
            Jag har inte sett att dom går efter varann alls.. Jag har en del rötter, stenrösen samt växter. Jag tycker väldigt mycket om mina scalarer, så jag vill ju helst inte att dom ska naggas i fenorna.
            Ska jag kanske ta bort siameserna??

            Kommentar

            Arbetssätt...