Boraras merah är en synonym till Boraras brigittae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    Boraras merah är en synonym till Boraras brigittae?

    Någon som läst denna: Körner, H.-J. (2010): Boraras merah ist doch ein Synonym von Boraras brigittae! BSSW Report 22(3): 21-28. ?

    Det var ju en del snack om det här ämnet tidigare.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    De flesta verkar numera ha släppt tanken att det är honor och hannar av sammar art.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Mjo, det är inte det artikeln handlar om riktigt. Nu har jag förvisso bara läst abstraktet eftersom jag inte kan tyska - om någon är intresserad och kan tyska så skickar jag gärna pdfen. Men som jag förstår det så finns det en population där hanarna är det vi klassiskt kallar brigittae och honorna merah, sen finns det en population från västra Kalimantan där det bara finns hanar av merah-typen. Hur som helst så menar de på att det är en och samma art - Boraras brigittae.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hämtat från BTB Nanoboken - (som jag skrivit efter info från de som är insatta i systematiken)
        De som säljs i handeln som B. merah är honor, de som säljs som B. brigittae är B.merah-hanar.
        Den äkta B. brigittae är extremt ovanlig i handeln om den ens förekommer (nästan alla som säljs med detta namn är som sagt B. merah).

        Men det är ju nu snart 1 år sedan som detta skrevs och en del kan ha hänt - jag har dock varken bekräfta eller dementera något eftersopm jag inte hört något i frågan sedan dess.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Jo, jag är medveten om den diskussion som pågick efter artikeln i Amazonas. Den som jag hänvisar till är dock en ny artikel.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag föreslår att ni mailar Erik Åhlander. Han är nog den i Sverige som f.n. har bäst koll på det här.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Jag föreslår att ni mailar Erik Åhlander. Han är nog den i Sverige som f.n. har bäst koll på det här.
              Instämmer - det var främst från Erik som jag fick infon ovan.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #8
                Skulle det inte göras något DNA-test? Jag har hört ryktas det tidigare, men det är ju kostsamt och det finns ju många arter som väntar på att klassificeras.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Jag vet inte hur komplext detta är, den information jag har spretar lite åt olika håll, jag väntar fortfarande på en viss pusselbit som jag hoppas kunna lösa detta, men tills vidare ligger jag lågt. Men det stämmer att jag inte tror att B brigittae förekommer i handeln just nu. Jag vill gärna läsa pdf:en. Min email-adress är erik punkt ahlander at telia punkt com

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Tänk så helt jädra fel man kan ha, undrar om jag tänkte på annat, när jag hörde diskussionen sist.....
                    Nu har jag lärt mig något igen. Tackar!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Jag vet inte hur komplext detta är, den information jag har spretar lite åt olika håll, jag väntar fortfarande på en viss pusselbit som jag hoppas kunna lösa detta, men tills vidare ligger jag lågt. Men det stämmer att jag inte tror att B brigittae förekommer i handeln just nu. Jag vill gärna läsa pdf:en. Min email-adress är erik punkt ahlander at telia punkt com
                      Har skickat pdfen åt dig. Du får gärna återkomma med din åsikt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...