Tigerbarben, oförtjänt dåligt ryckte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Tigerbarben, oförtjänt dåligt ryckte

    Jag tycker Tigerbarben (Puntius tetrazona) har fått ett oförtjänt dåligt ryckte. Själv tycker jag att det är en suverän fisk: färggrann, livlig och relativt tålig.



    Några saker som man dock bör tänka på:
    • Tigerbarben är en extrem stimfisk. Om de inte har ett stim att leka av sig i kan de bli aggresiva. Den i särklass vanligaste anledningen att de blir fenbitare, är att de är för få. Jag har själv 10 st i ett 280 liters akvarium (tillsammans med guldbarb, rosentetror, ancistrus och pakistanbotia), vilket funkar alldeles utmärkt. Tio stycken är dock minimum. Jag kommer troligen inom kort fylla på med några fler.
    • Tigerbarben är en väldigt glupsk och livlig fisk och bör därför inte kombineras med lugna, sävliga fiskar (Scalare, Diskus och liknande). Risken är att dessa lugna fiskar blir sönderstressade speciellt när det vankas mat, då tigerbarberna far omkring som speedade dammsugare.
    • Tigerbarber mår bäst av en varierad kost, torrfoder, levande, men även exempelvis gröna ärtor (annars kan de ge sig på växterna).
    • De behöver också en öppen simyta för att kunna leka av sig ordentligt.
    Övrigt står i de eminenta beskrivningarna på Zoopet


    Så fler tigerbarber i era akvarier!
    Senast redigerad av Steff777; 08 October 2010, 14:01.
    //Stefan Lindgren
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Ja precis, tyvärr verkar det inte finnas många som håller med oss dock. Vad jag vet har i princip alla som haft problem med tigrarna haft en tre fyra st, och med det rangordningssystem som tigerbarben har är det ju klart att det blir problem.
    Innan jag fixade om mitt kar till ett asien så gick mina tigrar med svärdbärare, och inte en gång att de skulle varit och naffsat i svärdet heller. Har aldrig haft dem med guramis eller skalarer, men läser man omdömen om dem i zoopets artregister så har många succesfullt haft dem tillsammans. (likaså ser man där att de som har problem med dem haft 3-4 st)
    Som med alla fiskar är det ju viktigt att ta hänsyn till hur de vill ha det, och skaffar man bara tillräckligt många så löper man inte så stor risk att få bekymmer.

    Sedan förstår jag inte varför folk tycker de är fula heller Åtminstone mina är jättevackra, med sina svarta ränder som skimmrar i grönt eller blått, hanarnas djupröda huvuden och de vackert orangeröda fenorna.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Mja... tigerbarben är inte särdeles snäll mot fiskar som har långa fenor eller är sävliga, så enkelt ser jag det. Stämmer iof in på en del andra barber också. Å ena sidan. Å andra sidan är det en grymt vacker fisk, och jag håller med om att den är lite underskattad idag. Under många år var de man såg i Sverige rätt dassiga med tradiga band, men på senare år måste det ha kommit in VF eller nära inpå VF. De man ser idag är otroligt vackra, tycker jag.

      Efter att ha hört ett föredrag av en kille som varit på plats och sett dem i naturen, så har jag en liten dröm om att någon gång köra dem i större burk för sig själva. Han berättade att de kom till en hyfsat stor bäck, med klart och rätt snabbt strömmande vatten. Botten bestod av rätt stora mörka stenar med mossa på samt fin, ljus sand. Bäcken såg fisktom ut. Han skar av en rätt stor gren och skakade den över vattnet så att ett bra gäng insekter föll ned... och plötsligt kokade vattnet av tigerbarber!! När insekterna var slut så såg bäcken lika fisktom ut igen. Har lite för mycket annat på gång för att detta ska bli verklighet inom någon snar framtid, men det ligger kvar i baknacken och skaver lite, då och då.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Jag har hört dom som haft räkor tillsammans med Tigerbarber, utan problem, och det är ju verkligen att dra det till sin spets. Även om jag själv inte skulle våga mig på det, så handlar det i slutänden om att ge dem en rätt miljö. De är inte fenbitare för att bara jävlas med andra fiskar, utan för att det är något som fattas eller inte stämmer i deras nuvarande miljö, det är åtminstone min filosofi.

        Glada Tigerbarber är snälla Tigerbarber
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          min erfarenhet

          jag hade tigerbarb i ett 250L kar, strömt. som mest hade jag 15st, som funkade bra väldigt länge DÅ rörde inga andra fiskar, efter ett tag började dom döda varandra. så jag hade 5kvar efter en tid. därefter köpte jag 5små vilket inte funkade. så fortfarande 5kvar, därefter har 2zebrafiskar och 1jättedanio fått sätta livet till. på jättedanion var hela sidan hackad på och ögat borta. medan andra sidan var frisk/ohackad.

          väldigt vackra fiskar men tack och lov har jag inte dom kvar nu, alla fiskar som glänste hackade dom på och bet av fiskfjäll. och den enda labyrintfisk jag kunde ha med dom var makropod.

          andra barber är mycket snällare och vackrare. jag var under en ganska långtid ''för'' tigerbarb och tyckte det var överdrivet men nu har jag faktiskt fått erfara det själv också.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Vill man hitta dem på nätet kan det vara bra att veta att korrekt namn är Puntius anchisporus. Att dom kallas P. tetrazona i äldre litteratur beror på ett missförstånd för mer än 50 år sedan. P. tetrazona ser nästan likadan ut fast utan rött.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              fast vill man läsa om dom är det nog bättre att använda Puntius tetrazona då det ger 17 400 resultat, och Puntius anchisporus 983 resultat.

              Fishbase har med bägge


              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Äntligen lite diskussion i ämnet, var rädd att bara jag och Miliimli var de enda som hade något att säga i ämnet, och vi tycker ju likadant
                Flaxss: trist att du har haft så dålig erfarenhet med Tigerbarb.
                Erik: Jag använde namnet som stod på Zoopets beskriving, och vill man söka info på nätet så verkar det som sagt vara det namnet som gäller. Men alltid lär man sig något nytt.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  Jag får nog instämma. Morsans ex hade en tank liknande min, neoner, några malar, lite gott och blandat, en eldstjärt och några tiger. Själv hade jag exakt samma invånare, fast odessabarber. Hans tank funkade skitfint, inget bråk eller något. Mina odessa slaktade dock tetror, och eldsjärten innan jag han göra mig av med dom. Så jag håller med, tigern är absolut inte så hemsk som det sägs. Odessan däremot är förjävlig i mitt tycke.
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    När det gäller tigerbarber i akvarium så går det bra att kombinera med t ex scalare, men akvariet skall vara stort och fiskarna får inte vara utan mat.

                    Det är bra att veta att man skall vara uppmäksam på att tigerbarber kan vara bitska, men det finns det många arter som kan vara. Byt ut tigerbarberna mot Malawicichlider så har man samma situation, men det betyder inte att Malawicichliderna har dåligt rykte - åtminstone inte på det viset....

                    Kommentar

                    • Havs
                      • October 2008
                      • 36

                      #11
                      Intressant tråd detta. Jag har nyligen införskaffat 20 tigerbarber till ett 325 liters akvarium. Akvariet är f.ö. ganska tomt på fisk. Jag hade tänkt köpa mer fisk vid inköpstillfället, men blev väldigt tveksam till vad det skulle vara för arter. Försäljaren började prata om skalarer och paletter, men inget av det lockade mig till köp. Så vad kan jag ha för arter tillsammans med Tigerbarberna i ett 325 liters akvarium?

                      Kommentar

                      • Steff777
                        • August 2010
                        • 295

                        #12
                        Det finns många olika typer av barber att välja mellan, de flesta av dem har samma temperament. Jag har exemelvis guldbarber och tigerbarber. Är tigerbarberna bara tillräckligt många, så brukar de inte ge sig på andra fiskar, men som tidigare sagts, de trivs bäst med andra barber.
                        //Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • Steff777
                          • August 2010
                          • 295

                          #13
                          Ursprungligen postat av Havs
                          Intressant tråd detta. Jag har nyligen införskaffat 20 tigerbarber till ett 325 liters akvarium. Akvariet är f.ö. ganska tomt på fisk. Jag hade tänkt köpa mer fisk vid inköpstillfället, men blev väldigt tveksam till vad det skulle vara för arter. Försäljaren började prata om skalarer och paletter, men inget av det lockade mig till köp. Så vad kan jag ha för arter tillsammans med Tigerbarberna i ett 325 liters akvarium?
                          Om du vill ha bottenlevande fiskar rekommenderar jag pakistanbotior, tuffa fiskar som säger ifrån om det behövs.
                          //Stefan Lindgren

                          Kommentar

                          • Havs
                            • October 2008
                            • 36

                            #14
                            Kul, med två snabba svar. Fler barber? Nja, jag tror att jag väljer fler Tigerbarber isåfall. Jag får avvvakta lite om de "stimmar" eller inte. De är ju inte fullvuxna ännu.
                            Botier, är ju intressanta firrar. Å just Pakistanbotior har jag haft förr och de brukar gå att få tag på också.
                            Fler förslag mottas.
                            Några ciklder som passar?
                            Senast redigerad av Havs; 22 November 2010, 19:06.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Dvärgbotior säger också till om de får nog, underskatta inte ett stimm små "pinnar" som kommer för att köra bort dig.
                              Annars borde väl grönlingar gå bra då håller sig helt för sig själva och också vill ha strömt.

                              Tigrar kan både vara fula och tråkiga medan de fina och livliga jag sett i sin tur lyser.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...