Regnbågselritsa (Notropis chrosomus), vart kan jag få tag i denna fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    Regnbågselritsa (Notropis chrosomus), vart kan jag få tag i denna fisk?

    Regnbågselritsa, eller Rainbow Shiner som den heter på engelska, är en fisk som jag nyligen introducerades för. Den har en temperaturresistens liknande våra svenska fiskar och kan kan få väldigt fin färgteckning. Därför tycker jag att att stim av dessa skulle passa utmärkt i en av mina dammar till våren.

    Finns det någon här på Zoopet som odlar dessa fiskar eller vet var man kan få tag i ett stim till ett resonabelt pris? Såg att dom hade arten på Hornbach i Göteborg (det var f.ö. där jag fick reda på dess existens) men att de sålde dem för 150 kronor styck, vilket är lite väl dyrt för mig.

    Så om någon vet något som kan hjälpa mig att få tag i denna fiskart får ni gärna höra av er i tråden eller pm:a mig.

    Tack på förhand.
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    150kr är ungefär vad utpriset hamnar på från Akvarieteknik. Om det finns någon butik i Göteborg som tar hem fisk från Glaser så finns det lite billigare och tyskodlade.

    Kommentar

    • Rudabb
      • December 2007
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av oaken
      150kr är ungefär vad utpriset hamnar på från Akvarieteknik. Om det finns någon butik i Göteborg som tar hem fisk från Glaser så finns det lite billigare och tyskodlade.
      Okej, tack för svaret. Jo jag kan tänka på att fiskarna ligger i den prisklassen när de är relativt nya på marknaden.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Om du har lust kan du ju alltid odla dem själv också. Finns en bra artikel här:

        Kommentar

        • Rudabb
          • December 2007
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av oaken
          Om du har lust kan du ju alltid odla dem själv också. Finns en bra artikel här:

          http://www.gpasi.org/feb08fin.pdf
          Väldigt intressant och lärorik artikel, tack för länken! Dock behöver jag ju några exemplar för att kunna starta odlingen, och det blir ju en del lappar bara för det. Så om någon skulle kunna sälja hemodlade exemplar av arten skulle jag gladeligen köpa!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Ursprungligen postat av oaken
            Om du har lust kan du ju alltid odla dem själv också. Finns en bra artikel här:

            http://www.gpasi.org/feb08fin.pdf
            Tack för länken!! Vet folk här i Sverige som fått lek på dem i dammen men inga yngel. Verkar som de kan leka av i lekmoppar/algnystan också enligt vad polarna sagt. Detta sättet var däremot klockrent. Intressant att de verkar gå att hålla i jämn temp året om också, utan att lekvilligheten går ned. Månne ändå bättre att hålla dem i en burk där årstidsvariationer får råda, om än med vissa gränser.

            Som redan nämnts så har Akvarieteknik dem. Vi såg dem nyligen nerei Tyskland också, pris på 15 euro/st så de var inte direkt billiga där heller. Ge det något år så har priserna sjunkit drastiskt med tanke på hur lättodlade de verkar vara. Otroligt grann fisk, helt klart.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Pokar lite liv i denna.
              Vad kräver dom för temperatur? (lägsta-högsta)
              Skulle några stycken funka i en damm på 4x2.5 meter?
              Kräver dom salt i vattnet?
              Växt eller köttätare?
              All we are, we are.

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Sydsvenskt klimat utan problem.
                Funkar utmärkt i en damm med de måtten.
                Inget salt.
                Insektsätare.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  okej, underbart! och om övervintring sker i akvarium, vilka preferenser har den lilla skapelsen då?
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #10
                    Som vilken akvariefisk som helst i stort sett. Inte allt för varmt dock.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Jag har en grupp på 10 st i ett 100 liters kar köpta på akvarielagret i stockholm. Grovt grus o kallare vatten.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        Okej tack Och med kallare vatten så menar du typ 15 gradigt? Och här kommer en fråga som verkligen bevisar att jag är en akvarieamatör: Hur får man vattnet till den temperaturen?
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Jag har nog runt 20 grader. Byter vatten med automatik och fyller på med ca 4 liter kallvatten i timmen.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Rudabb
                            • December 2007
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Jag har en grupp på 10 st i ett 100 liters kar köpta på akvarielagret i stockholm. Grovt grus o kallare vatten.
                            Hur mycket fick du ge för fiskarna? Skulle du lyckas få yngel på dem är jag intresserad av att köpa.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...