Yngel i en nedlagd fiskdamm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oliver
    • September 2005
    • 52

    Yngel i en nedlagd fiskdamm?

    Gissa om jag blev förvånad när jag tidigt på söndagmorgon tittade ut genom sovrumsfönstret ut på den damm där vi inte har några fiskar och har inte haft på två år. Helt plötsligt ser jag 3 st halvstora yngel som kollar på mig och sedan simmar iväg. Naturligtvis tror min man att jag antingen skämtar eller att jag har blivit galen. Jag sprang ut i morgonrocken och konstaterade igen att det var varken skämt eller idioti. Det fanns mycket yngel där. Frågan är bara hur? För två år sedan hade vi "fjolårsyngel" där men efter sommaren och när de växt på sig fick de flytta till den stora dammen. Därefter har vi inte haft något annat än växter i den. Den enda förändringen i sommar var att jag flyttade en vattenväxt från "fiskdammen" i juli månad. Det var en flytväxt som legat i dammen en vecka ungefär och då den proppade igen fontän och pumpar så tog jag växten i en håv och placerade den i den "fiskfria" dammen. Kan det vara då som de här nya krabaterna följde med, eller kan det finnas någon annan förklaring? Har i alla fall börjat plocka in dem nu, fångade 6 st idag och fortsättning kommer.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kan de inte ha funnits kvar i dammen som pyttesmå yngel det första året. I början är ju ynglen svarta så och samtidigt som de är små så kan ni ju ha missat dom för ett år sedan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Oliver
      • September 2005
      • 52

      #3
      Kan det vara möjligt att de blivit kvar? Med tanke på att vi bor i Norrland och att dammen är ganska grund så är det knappast sannolikt att de överlevt vintern, eller...
      Har haft yngel förut, men dessa är jämförelsevis ganska stora och feta, så det verkar som att de funnits i dammen ett tag. Trots allt!

      Kommentar

      Arbetssätt...