Kön på slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheFelicia
    • September 2010
    • 3

    Kön på slöjstjärt?

    Jag undrar bara om det finns något sätt som man kan se könet på en slöjstjärt. Jag har 2 stycken- en guld/orange och en spräcklig. Det är inget problem att se kön på platy och guppy t.ex. men har ingen aning när det gäller slöjisarna.
    Någon som vet?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag vet så ska guldfiskhonor (slöjstjärten är ju en deformerad guldfisk) vara rundare än hanarna, vilket jag antar är svårt att se på slöjstjärtar, på grund av deras hoptryckta kroppsform. Under lektiden får hanarna "lekvårtor" på huvudet.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Sök på Sexing goldfish
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • TheFelicia
        • September 2010
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Vad jag vet så ska guldfiskhonor (slöjstjärten är ju en deformerad guldfisk) vara rundare än hanarna, vilket jag antar är svårt att se på slöjstjärtar, på grund av deras hoptryckta kroppsform. Under lektiden får hanarna "lekvårtor" på huvudet.

        Okej tack
        Ja de är ju alla lite runda tycker jag. fast just nu är den spräckliga avsevärt rundare än den andra faktiskt...
        Man kanske aldrig riktigt kan se det på dem om man inte ser när de leker.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, det är nog som sagt svårare på slöjstjärtar, antar att en hona med en mindre grad av missbildning (krökt rygg) kan vara smalare än en en riktigt hoptryckt hane.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • TheFelicia
            • September 2010
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Sök på Sexing goldfish

            Tack!
            Det var till stor hjälp

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              En sida att kolla på http://www.bristol-aquarists.org.uk/.../sexing-fs.htm
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              Arbetssätt...