praktbotior i litet kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    praktbotior i litet kar

    Hej

    jag sitter med tre pratbotior i ett 110 literskar, för litet med andra ord. Brukar djuraffärer gå med på att byta in? VId köpet sa de "du får lämna in dem när de är förstora för ditt kar" men som jag fattat det nu när jag läst på ytterligare blir de inte större än de lever, ja ni fattar vad jag menar? Så visst borde jag kunna gå dit med dem och kanske få byta mot en snäckätande snäcka? Om de går ihop med räkor vill säga hmhm, får kolla närmare. Men summan av kardemumman: Brukar man få byta tillbaka ?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jodå, det brukar oftast inte vara några större problem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Det är en myt med att de anpassar sig efter storlek på kar. Ungefär som 1 liter vatten / 1 cm fisk.

      Sen är det olika från butik till butik om de tar tillbaka fisk. Hade jag haft butik skulle jag inte göra det...men det är ju jag det

      Att skaffa snäckätande snäcka låter som en plan, de går alldeles utmärkt ihop med räkor.

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        vad bra, då ska jag kolla det imorgon, misstänker att det svåraste kommer bli att fånga in dem.... de är ju inte direkt saktfärdiga

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Ursprungligen postat av malfunkshun

          Sen är det olika från butik till butik om de tar tillbaka fisk. Hade jag haft butik skulle jag inte göra det...men det är ju jag det
          På grund av smittorisken?

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Jag tycker inte det är något butiken ska behöva göra (om nu inte de uppenbarligen gjort något fel) om de nu inte vill ha in just den fisken. Att köpa en fisk som man sedan springer och lämnar tillbaka efter någon månad för att man inte kan ta hand om den och dessutom vill ha kompensation tycker jag man känns lite väl girig och oansvarig. Att ångra sitt köp och fråga om de vill ha tillbaka fisken är så långt jag kan sträcka mig men inga pengar tillbaka. Fiskar bör inte handskas som något slags hyresdjur i mina ögon.

            Jag har fått erbjudande att ta hem fisk för att beta alger och sedan lämna tillbaka den, men något känns inte rätt och jag skulle absolut inte ta något tillbaka för fisken.

            Visst kan många fiskar bli bra mycket värdefullare med åldern efter de växt, men så är oftast inte fallet.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Ursprungligen postat av Grothras
              På grund av smittorisken?
              Precis.
              Sen så borde det lära folk att inte köpa fisk som inte passar i fisksoppan de har hemma. Har sett det många många gånger. De köper en fisk för att den är "cool" eller så. Det stör mig.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av malfunkshun
                Precis.
                Sen så borde det lära folk att inte köpa fisk som inte passar i fisksoppan de har hemma. Har sett det många många gånger. De köper en fisk för att den är "cool" eller så. Det stör mig.
                Det kan vara av flera orsaker som folk vill lämna tillbaka fisk, så att dra alla över en kam på det viset blir lite halvgalet. Det finns nog bättre grejer att "störa" dig på, än att någon vill lämna tillbaka fisk som av en eller annan orsak inte passar in i karet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det kan vara av flera orsaker som folk vill lämna tillbaka fisk, så att dra alla över en kam på det viset blir lite halvgalet. Det finns nog bättre grejer att "störa" dig på, än att någon vill lämna tillbaka fisk som av en eller annan orsak inte passar in i karet.

                  Det jag nämde var en orsak som jag vet är vanligt förekommande, sa aldrig att det var enda orsaken till att folk vill lämna tillbaka fisk. Stor skillnad.
                  Sen finns det många saker som är betydligt värre som jag stör mig på. Men det hör inte hit.

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Jag har kommit i kontakt med ett antal personer som gjort ett köp, trots avrådan - för att fisken kräver större kar än de har
                    - det enda de säger är att man inte ska bry sig, de lämnar bara tillbaka fisken när "de" tycker den har blivit för stor för deras kar...

                    Just det resonemanget är faktiskt ganska ruttet - som jag läste ovanför: -fiskar är inte "hyresdjur"
                    men allt för att männsikan ska få som den vill, han/hon "vill" ju ha denna.... sen om det är lämpligt eller inte är sak samma

                    Inte alla - men förvånansvärt många faktiskt

                    Det var lite ot och inte riktat direkt till tråden i sig - jag flöt med i samtalet bara.
                    Men till trådskaparen vill jag säga att många affärer byter in fiskar, kanske i första hand de mer inriktade akvariebutikerna - de mindre zoobutikerna med katt/hund/fisk/smådjur mm kan ha något svårare då de oftast har färre och mindre kar
                    Senast redigerad av Gäst; 03 September 2010, 10:24.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #11
                      Bättre att folk lämnar in fisken till Zoobutiker istället för att spola ner dom i toan eller plantera ut dom i något vattendrag!
                      Allrahelst stora botior, som jag gillar!
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        1/ Jag anser att det är affärernas skyldighet att informera om de arter som de säljer och då t.ex. tala om att praktbotior behöver rejäla akvarier och att ett 110 liters är alldeles för litet. Om inte affären gör detta så ser jag det som självklart att affären skall ta tillbaka fiskarna och ersätta kunden. I detta fallet så lovade de ju att byta in dom och då borde det ju inte vara några problem.
                        2/ Samtidigt så skall man ju som kund se till att man har kunskap om de djur man har tänkt införskaffa (det står t.o.m. angivet i lagen).
                        3/ Så till frågan om affärer i allmänhet skall ta tillbaka fiskar som kunder har tröttnat på (alltså inte specifikt för detta fall). Att ta tilbaka fiskar från kunder är ett stort riskprojekt eftersom alla fiskar har olika bakteriestammar, det är ofta svårare att introducera några få fiskar i ett akvarium (som det blir från en privatperson) än en stor grupp etc. Därför vill jag nog påstå att en seriös affär inte tar tillbaka fiskar från privatpersoner - detta för fiskarnas bästa (talar av egen erfarenhet efter att ha haft akvarieaffär under rätt många år (den var då t.o.m. Europas största)).
                        4/ Dock har man en affär så vill man hålla sig väl med kunderna och även jag tog ibland tillbaka fiskar (speciellt från barn) för att vara hygglig, eller för att jag kanske gett ofullständig info vid köpet (så att kunden missuppfattade vad som gäller). Det skall dock sägas att jag sedan avlivade dessa fiskar när kunderna hade gått.
                        5/ Självklart skall man ALDRIG släppa ut sina fiskar i naturen, det är dels djurplågeri och dels kan det få negativa påverkningar på naturen.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 September 2010, 12:39.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • regicide
                          • May 2010
                          • 113

                          #13
                          Angående tråden..

                          Jag har lämnat tillbaka fiskarna, gick bra, krävde dock ingen kompensation självklart. Bara glad att jag behövde ha dem här då de inte trivs...

                          Självklart har man ett eget ansvar, jag gick in i affären och frågade om de hade någon fisk som åt sniglar "praktbotior " fick jags om svar. Jag poängterade då att mitt kar bara var 110 L och undrade om det verkligen gick men de sa att det gick ett tag tills de var förstora. Nu när jag läste på lite själv var ju inte fallet riktigt så utan att de inte ens växte till sej i så små kar och därmed lämnade jag tillbaka. Kunde väl knappast gjort mer rätt ur fiskens synvinkel i alla fall, sen är det upp till var och en att tycka.

                          Som nybörjare på fiskar har jag då inte lärt mej alla arter och deras levnadsbehov utan frågar de kunniga, dvs djuraffären. Om de ger felaktig information kan jag faktiskt inte ta det ansvaret mer än att försöka ställa till rätta så inget levande far illa. =)

                          så nu avslutade jag min egen tråd ot också!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Snyggt löst och jag kan säga att det finns ett gäng botior som passar i karet!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            Arbetssätt...