värma upp kall damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    värma upp kall damm

    Hej. I år tänkte jag låta bli att ta in guldfiskarna över vintern utan tänkte i stället ha dom i en tunna i förrådet där dom utan risk att bottenfrysa kunde slummra ett par månader. Dammen dom går i nu har pga svensk sensommar tappat tempen drastiskt och är nu nere i 12 grader. Stämmer det att dom vid 10 grader slutar äta och börjar gå i dvala så har jag inte mycket tid på mej. Nu till frågana: jag tänkte ha en doppvärmare i så att dom kan få vara kvar lite längre, funkar det? Vad händer om dom börjat gå i dvala och jag värmer upp vattnet för dom igen, klarar dom det?
  • Wolle1950
    • January 2010
    • 31

    #2
    Visst skulle det fungera med en doppvärmare, men det blir ganska dyrt. Det viktiga är väl att ha en pump igång så att det bildas en vak med öppet vatten. Annars kommer syret att ta slut efter några veckor.
    De går inte i "dvala" under 10 grader, men aktiviten avtar med temperaturen. Jag har haft guldfisk ute någon vinter, vilket jag inte rekommenderar. Efter 6 månader utan mat ser de mest ut som urlekt indianlax, magra och med trasiga fenor.

    /Wolfgang.

    Kommentar

    • Oliver
      • September 2005
      • 52

      #3
      Jag har haft både guldfisk, koi och shubunkin i en innedamm i ett kallställt garage vintertid. Ingen mat har serverats och de ligger väldigt stilla under större delen av inomhusperioden. Vattentemperaturen brukar ligga kring 4 grader. Under dammen har vi lagt värmeslingor så om det skulle bli ännu kallare har vi möjlighet att reglera temperaturen underifrån. Jag har inte som Wolle skriver upplevt att någon fisk blivit magrare trots fastan. De ser ut precis likadana som de gjorde när hösten var slut och det var dags för dvala.

      Kommentar

      Arbetssätt...