Guldfisk med skäggtömmar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Guldfisk med skäggtömmar?

    För ett litet tag sedan kände vi att det var dags att fylla på dammen med lite fisk. Vi köpte bla tre st röd/vita guldfiskar i sizen xl (ca 15-18cm). Fiskarna befinner sig i morsans damm så jag har inte sett detta själv men hon hävdar bestämt att en av de stora röd/vita guldfiskarna har skäggtömmar. Kan detta stämma, kan det kanske ev. vara nån hybrid? Har tyvärr inga bilder men den ser precis ut som en vanlig guldfisk.
    Fish for Life!!!
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    En stor röd/vit guldfisk med skäggtömmar? Det låter som en beskrivning av en koikarp.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Det låter som en koikarp De är ju bra dammfiskar men ibland kan det ju vara en nackdel att de kan bli så stora

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        En stor röd/vit guldfisk med skäggtömmar? Det låter som en beskrivning av en koikarp.
        Haha ja jag hör hur det låter men det är alltså inte koi! Är inte helt ny i hobbyn å ser definitivt skillnad på de två arterna. Aja får väl dra hem till morsan nån dag å ta en närmare titt på fisken...
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är inte så lätt att se skillnad på koi och guldfisk när de är små, men tydliga skäggtömmar = karp, eller möjligen en hybrid (de korsar sig).
          Senast redigerad av Azur; 21 August 2010, 12:19.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Det är inte så lätt att se skillnad på koi och guldfisk när de är små, men tydliga skäggtömmar = karp, eller möjligen en hybrid (de korsar sig).

            Ja nä precis, det är ju inte det men den här fisken är ändå 15cm+ och det är ju inte så litet för å va guldfisk iaf. Ja jag tänkter oxå att det skulle kunna vara en hybrid... Aja som sagt får hem å kolla lite närmare...
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Det var även ett gäng andra fiskar i morsans damm som vi var osäkra på men efter att hon skickat lite bilder på samtliga fiskar ifråga, så är det inga tvivel längre att det är koi och inte guldfisk. Tror faktiskt inte det rör sig om hybrider heller.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...