Sjuk pga nytt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Sjuk pga nytt akvarium?

    Jag har haft mina två slöjstjärtar i ett 60 liters akvarium i ca 5 månader och dum som jag va tänkte jag ju inte på att dom behöver större utrymme. Så i flera månader har jag sparat pengar till ett större akvarium och för lite mer än två veckor sedan köpte jag ett begagnat 240 liters där några fiskar ingick. Så idag flyttade jag över slöjstjärtarna dit och i början verkade dom trivas, men nu har det gått några timmar och dom ligger mest på botten och andas. Det beteendet har dom aldrig haft i lilla akvariumet och nu undrar jag om det kan vara nått fel i det stora akvariumet? Jag har ju ändå haft igång det i mer än två veckor och temperaturen är densamma som i lilla akvariumet. Men ändå så känns det som att det är nå fel? Det kan väl inte vara så att slöjstjärtarna är "trött" för att det är ett större akvarium och mer att simma på? Iaf, som sagt, har dom aldrig haft det beteendet i det mindre akvariumet.. Är orolig att dom inte mår nå bra och jag vill ju ändå inte måsta flytta över dom och låta dom bo i lilla akvariumet eftersom det är alldeles för litet.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    koppade du inte över dom? slängde du bara i dom?? det är ju inte bara temperatur som är en viktigt faktor. utan pH,GH KH, NO3 och absolut NO2 som spelar in. har du kollat upp de värdena?

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ne, jag slängde inte bara i dom. Dom fick lite av det nya vattnet eftersom. Och jag kan medge att jag aldrig ha gjort några vattentester och förstår att det kan vara en avgörande faktor. Tänkte bara på att dom andra fiskarna mådde bra och då kanske det inte spelade nån roll. Har inte haft nån lång akvariumvana, så jag tänkte inte på att nivåerna kan vara fel. Men jag borde alltså flytta över dom igen till det lilla akvariumet och köpa tester. Brukar det stå på förpackningarna vad nivåerna ska ligga emellan?

      Kommentar

      • Rajblask
        • January 2010
        • 92

        #4
        Hej igen. Upptäckte nu att jag hade fått med sånna tester till akvariumet och gjorde en sån. N03 och NO2 var okej. Men GH-värdet var svårt att tolka tyckte jag. Använde JBL EasyTest 5 in 1 och på GHn så är det fyra olika rutor. 3 av dom var okej, men den första visade på för höga värden. KHn skulle kunna varit bättre också. Hur ska jag göra för att få rätt GH och rätt KH? Det var några medel med också till akvariumet men allt står på tyska så jag vet inte hur/om jag ska använda det.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Tror inte du behöver bry dig om vattnets hårdhet, KH eller ens pH. Det som är viktigt är temperaturen och en inkoppning för att dom skall kunna anpassa sig något. Men symtomen du nämner låter som hög nitrithalt pga. ett nystartat akvarium.

          Kommentar

          • Rajblask
            • January 2010
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Tror inte du behöver bry dig om vattnets hårdhet, KH eller ens pH. Det som är viktigt är temperaturen och en inkoppning för att dom skall kunna anpassa sig något. Men symtomen du nämner låter som hög nitrithalt pga. ett nystartat akvarium.
            Jo, jag förstår det. Men nu har jag testat det två gånger bara för att vara säker och nitrithalten var okej enligt testerna. Så jag har ingen aning om vad det beror på. Det är mest den ena fisken slöjstjärten som verkar må dåligt. Och han har alltid varit den klumpiga av dom och har missbildade fenor så han simmar inte så bra. Men han har ändå varit livlig. Dock så har han haft problem ett tag med simblåsan och har haft svårt att hålla upp sig och hamnat upp och ner. Men det har varierat från dag till dag. Ena dagen kan han simma bra och andra dagen har han svårt. Kan det vara så att han är inne på sluttampen?

            Kommentar

            Arbetssätt...