Fisk med praktbotier....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    Fisk med praktbotier....

    Undrar om någon har ett bra tips på någon fisk som kan passa ihop med praktbotier? Gärna någon som är uppåt ytan. Har en massa tetror i ett annat akvarium, men dessa riskerar att bli mat åt botierna då tetrorna är ganska små, så de får gå kvar i det. Vill gärna ha någon fisk som håller 10-15 cm klassen. Botierna ska gå i ett 340 L. Kollar på en massa fisk, men vet inte riktigt vilka som kan passa med botierna...och som inte trakasseras.
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    #2
    Upplever du Praktbotiorna så pass aggresiva? Mina är jätte snälla och har aldrig ens rört eller gjort utfall mot någon annan fisk. Har 8 st men mina största är dock bara 10 cm.
    Senast redigerad av jocke_999; 20 July 2010, 17:37.

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Finns ju lie olika guramis som kunde passa.. Då blir det ju lite asien över det hela oxå..

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        har du minst 5st praktbotior ? är dom ensamma kan dom bli aggressiva. annars är dom väldigt fredliga och funkar bra med mindre fisk.

        till mina egna har jag Kilfläcksrasbora ett stim, vilket funkar bra. annars borde ett stim Saxrasbora funka bra eller Clownbarb.

        Kommentar

        • Krickan
          • May 2008
          • 72

          #5
          Nej, mina botier är jättesnälla, har aldrig varit på några av mina fiskar tidigare. De har gått ihop med mina tetror tidigare, men är lite osäker nu när botierna växt. Flyttade över botierna i ett större akvarium. Tänkte om de då kanske kan bli lite för påflugen på tetrorna. Har 10 st praktbotier idag. Den minsta är 5 cm och sedan upp till 15 cm. Tänkte också på asien tema kanske....ja, ska kolla lite på guramis igen, har haft sådana tidigare. Kan vara ett bra tips.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Jag har praktbotior tillsammans med guramisar och kampfiskar och det funkar jättebra, med mina iallafall. Jag har 4 praktbotior, 4 mosaikguramisar, 3 dvärggurami och 4 honungsgurami, 1 kamphane och 2 kamphonor. Nu e inte mina praktbotior lika stora som dina, men iallafall. Måste skaffa störrre akvarium till praktbotiorna snart så ja e i startgroparna på ett 450 - 500 l, får inte plats med större i lägenheten så i slutändan måste ja ge bort dem.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • askungen
              • June 2010
              • 107

              #7
              Alltså ge bort praktbotiorna.
              Anki
              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

              Kommentar

              • esoxlucius74
                • October 2009
                • 493

                #8
                Jag har Leopard danios med mina Praktbotior..... Det går finfint!
                360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                Kommentar

                • AnnikaMo
                  • November 2008
                  • 198

                  #9
                  Oopps...mina 20 stycken praktbotior går med malawis och malar. De stortrivs. Jag har ett 540 liter. De dansar i hörnorna på karet.
                  De är ju så kvicka precis som malawis. Har även nån gurami, två tror jag som går kvar. De simmar så högt upp i karet så de stör ej varandra.
                  Färgmässigt jättesnyggt. Annika

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Tycker praktbotiorna är bland dom lugnaste i mitt kar i.a.f. har kardinaltetror, rödmunstetror och sebrafiskar i samma kar...
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Danios av olika slag är perfekt sällskap till praktbotia. Även barber.

                      Kommentar

                      • Per/Haninge
                        • January 2007
                        • 285

                        #12
                        Kongotetror, har ett stimm på 70-80 st medP.B:ior som är ca:20cm stora.
                        Per/Haninge

                        Kommentar

                        Arbetssätt...