Upphittad slöjstjärti fyrisån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xanee
    • January 2009
    • 37

    Upphittad slöjstjärti fyrisån

    Hejhej Idag när jag var i badade i fyrsiån hände en märklig sak, jag hittade en slöjstjärt ! Jag fångade såklart in den o har den i en burk här hemma nu (vågar inte lägga den i akvariet ifall den skulle ha sjukdomar) den är ca 5-10cm lång , o jag undrar;

    1, kan jag ge den vanlig flingmat ? har även mini-wafers
    2, Kan jag lägga i den i akvariet ? Eller ska jag vänta ett tag så eventuella bakterier försvinner ?
    3, Gillar den några speciella växter ? Har mest snabbväxande men den kanske tycker om någon speciell ?
    3, Hur hamnade en slöjstjärt i fyrisån ??

    Alla frågor jag kunde komma på nu, men kommer nog flera senare Om ni har några fler tips om hur jag ska ta hand om den på bästa sätt så är de välkommet
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Ja.
    2) Den kan ha sjukdomar, men den klarar sig säkert bättre i akvariet än i en burk.
    3) Guldfiskar brukar inte vara kräsna.
    4) Nån har tröttnat på att ha den i akvarium och dumpat den. Säkert strax innan du hittade den, annars hade nån gädda eller abborre huggit den - klarorange fiskar som är dåliga på att simma klarar sig inte länge.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Ytterst oansvarigt av fd ägaren och jag blir redigt arg. Som tur är gör just den fisken ingen skada på ekosystemet (mer än kanske bringar parasiter/sjukdomar) men tänk om någon dumpar fel fisk på fel plats.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Ytterst oansvarigt av fd ägaren och jag blir redigt arg. Som tur är gör just den fisken ingen skada på ekosystemet (mer än kanske bringar parasiter/sjukdomar) men tänk om någon dumpar fel fisk på fel plats.
        Tja, det händer titt som tätt, kanske inte i Sverige, men i varmare länder. Ormhuvudsfiskar, påfåglar (och andra ciklider) i USA är ett exempel, liksom Flowerhorns i Malaysia (om jag minns rätt). Har även för mig att jag har hört att det finns Chanchito i Spanien.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Det händer en hel del men det gör ju knappast saken bättre.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Tja, det händer titt som tätt, kanske inte i Sverige, men i varmare länder.
            I Sverige kanske inte tropiska fiskar är såna som överlever i det vilda, men vi har ju ganska många andra djur som människor har släppt ut och som förstör. Just nu kan jag dock inte komma på något specifikt, men jag tror att flera olika gnagare och liknande egentligen inte hör hemma här och mest förstör.

            Jag tycker det är så dålig stil att inte se till att ens djur hamnar på rätt plats när man inte vill ha dem längre. Det gäller ju inte bara fiskar då, utan alla djur. Jag blir så ledsen, ska man ha djur så måste man ju se till att ta hand om dem.

            Men jag blir glad över att det finns snälla människor som du, Xanee, som tar hand om djuren som någon annan inte vill ha.

            Det som är med slöjstjärtar och växter, om jag förstått det hela rätt, är att de tycker om att dra upp växterna. Vi har några snabbväxande växter som ibland ligger vid ytan och flyter, jag har dock aldrig sett fisken dra upp dem, men det är inte så jobbigt att stoppa ner dem i gruset igen, så det kan jag leva med :P

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Konstigt att du skulle hitta en slöjskärt precis i fyrsiån och sen att du är reggad på Zoopet också Hmmmm kan ju vara bra för att vara sant
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Rosali
                • January 2010
                • 279

                #8
                Ursprungligen postat av Xanee
                Hejhej Idag när jag var i badade i fyrsiån hände en märklig sak, jag hittade en slöjstjärt ! Jag fångade såklart in den o har den i en burk här hemma nu (vågar inte lägga den i akvariet ifall den skulle ha sjukdomar) den är ca 5-10cm lång , o jag undrar;

                1, kan jag ge den vanlig flingmat ? har även mini-wafers
                2, Kan jag lägga i den i akvariet ? Eller ska jag vänta ett tag så eventuella bakterier försvinner ?
                3, Gillar den några speciella växter ? Har mest snabbväxande men den kanske tycker om någon speciell ?
                3, Hur hamnade en slöjstjärt i fyrisån ??

                Alla frågor jag kunde komma på nu, men kommer nog flera senare Om ni har några fler tips om hur jag ska ta hand om den på bästa sätt så är de välkommet

                Kanske någon i Midsommarfyllan och villan tyckt att den behöde större plats att simma på...
                Men visst är det grymt. Tur i alla fall att det är en fisk som gillar kallare vatten och förstås att du kom och räddade den.

                Det är ju detsamma som händer med söta kattungar varje år. Ha dem på landet medan de är söta och små. Sen bara lämna dem när det är dags att åka in till stan. De kan ju alltid ta möss och fåglar...... Jag blir så arg så jag kokar snart över av människans grymheter.
                Hoppas fisken mår bra hos dig och tack för att du räddade den.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Hoppas innerst inne att det är en historia efter några stänk av en midsommarafton som har gått i onykterhetens tecken. Men man vet ju aldrig
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Hursomhelst en nice story
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hepzheba
                      I Sverige kanske inte tropiska fiskar är såna som överlever i det vilda, men vi har ju ganska många andra djur som människor har släppt ut och som förstör. Just nu kan jag dock inte komma på något specifikt, men jag tror att flera olika gnagare och liknande egentligen inte hör hemma här och mest förstör.
                      Några exempel är att de har hittat vattensköldpaddor i en svensk sjö, som övervintrar, men det är för korta somrar här för att ska fortplanta sig, om jag förstod rätt. Har även sett en bild i tidningen på en strumpebandssnok i Sverige, som blev överkörd när den höll på att föda ungar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Avendesora
                        • October 2004
                        • 179

                        #12
                        Ja finns strumpebandssnokar också tyvärr. Vissa arter av skallerorm skulle också klara sig utmärkt...
                        /Cattis

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Strumpebandssnoken klarar sig nog nästan bättre här än "vår egen" snok, eftersom den är bättre lämpad för kallare klimat genom att den föder levande ungar, medan den vanliga snoken lägger ägg, och måste hitta varma ställen, som komposthögar att lägga dem i. Ja, har hört att det kan finnas skallerorm här. Kanske inte diamantskallerorm, men ändå...
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • undervatten
                            • April 2010
                            • 137

                            #14
                            Jag hittade en gång en sköldpadda i kanalen nedaför vårat hus! Fångade den såklart! En kompis till mig tog hand om den
                            Folk är ju inte kloka som släpper ut sina djur sådär bara för att de tröttnar på dem...
                            10 st med alla olika sorters fiskar.
                            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                            Kommentar

                            • Dubbel
                              • February 2010
                              • 92

                              #15
                              Ja det är ju ganska almänt kännt att det finns lite mer tropiska fiskar som klarar sig i sverige (där kärnkraftverk släpper ut kylvattnet ). Men visst är det sjukt hur oansvariga folk är. Kommer ihåg när jonas wahlström var på tv nån gång och han berättade om alla tropiska djur skansen akvariet tar hand om årligen, kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...