Ensam praktbotia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    Ensam praktbotia.

    Hej!
    Nu behöver ja hjälp här,tips o råd. Köpte ett begagnat akvarium 200 l för ca 3 mån. sedan och med följde då en praktbotia, Evert, som bor i en stor ihålig stock. Han e ca 7-8cm,sover på dagen och röjer i hela akvariet på natten,mumsar algtabletter,gurka,äpple mm. Så satt ja igår och läste om praktbotior o inser att de e ju en stimfisk, fick lite panik o tyckte synd om han, han har i hela sitt liv varit ensam. Nu till min fråga, han e ju rätt stor och praktbotior i affären e små typ 2-3 cm, ska ja chansa och köpa typ till att börja med 2 st och se vad som händer, Evert kanske inte alls gillar dom och stressar ihjäl dem eller så kan han ju bli jätteglad och kanske visar sig lite mer ute ur stocken även på dan. Vete sjutton vad som e bäst för han? Vad tycker ni, tar tacksamt emot alla tips o råd ja kan få. Vill ju att Evert ska va lycklig,larvigt ja vet men han e jättesöt.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    #2
    Hittade det här på nätet:

    "Praktbotior brukar betecknas som stimfiskar, men jag skulle nog hellre säga att de lever i grupper. Fiskarna bråkar gärna sinsemellan på ett sätt som "äkta" stimfiskar sällan gör. En definitionsfråga av mer akademiskt intresse kanske. De bör under inga omständigheter hållas ensamma, det kommer att göra fisken blir väldigt osäker, rädd och ibland till och med aggressiv. Grupper på 4-5 stycken eller fler är lämpligt."

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Praktbotior trivs bäst när de är många. Så köp minst 3-4 st till. Det är mer troligt att de små bråkar med den "stora". Men kolla noga vilka du köper. De får inte ha "knivrygg", dvs var spetsiga över huvudet och ryggen, för då är de undernärda och kommer troligtvis att dö efter ett tag. Köp hellre lite större.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Jag har 3st , och dom är framme hela dagarna. Du borde kanske köpa iaf en till och se vad som händer.
        Men tänk bara på att dom blir rätt stora när dom blir äldre. Framöver kommer dom växa ur 200L . Men bara du är beredd på att göra dig av med dom eller fixa större kar längre fram så är det bara köra på.
        Artbeskrivningen här på zoopet säger minst 250L, och det stämmer nog rätt bra.
        Men tar ju som sagt var rätt lång tid innan din växer ur 200L. Men tänk också på att ett litet kar hämmar växten på dom lite.

        (vet att dom gärna är i stim, men tar imot att rekommendera ett stim till 200Liter? )
        Senast redigerad av J.Milton; 17 June 2010, 11:07.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Tack för alla snabba bra svar, ok då tänker ja köpa 2 st till att börja med funkar det bra blir de fler. Ska kolla noga så dem inte har knivrygg, tack för det tipset. Åker till Bromma till akvarielagret dem har jättebra o fina fiskar med kunnig personal tycker jag, köpt alla mina firrar där och hittills inge problem. Ja vet oxå att dem kommer växa ur akvariet och att ja måste skaffa nya hem till dem, antingen blir det ett större akvarium som ja skaffar eller så kommer ja se till att dem kommer till nya bra hem i stora burkar, ja lovar.
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Ska åka idag eller senast imorron o inhandla 2 st till, ska bli spännande, känner mig lite klumpig som missat detta med honom, har lusläst om alla andra fiskar ja har men totalmissat Evert. Men nu så.....
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • askungen
              • June 2010
              • 107

              #7
              Hej igen!
              Tänkte bara tala om att nu har ja varit o inhandlat 3 st praktbotior som sällskap till Evert, dem e jättesöta och simmar omkring hela tiden, livar verkligen upp hela akvariet. Helt plötsligt simmade en rakt in till Evert där han låg o sov i sin stock, ja trodde 2:a världskriget skulle bryta ut men icke. Evert bara kolla in den nya invånaren och makade på sig lite så han oxå fick plats, sen låg dem där en stund och sov med magarna i vädret. Evert har varit ute ett par ggr redan ur stocken så han har nog fattat att det finns polare numera, han brukar aldrig vara framme på dan. Ja e så glad att ja köpte fler till honom och inge krig än så länge ialf. Ska bli jättekul o följa forts med dem och se när evert förändras, han har ju redan gjort det bara på ett par timmar.
              Anki
              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                det finns större praktbotior att köpa runt 8-10cm i butik, ibland kan de också ta hem xl och xxl storlek. ibland kan man hitta ensamma större praktbotior som andra har lämnat in. dessa brukar jag själv köpa när jag hittar. hos mig är det små för sig själva och stora för sig.

                så jag har ett gäng små och ett gäng stora.

                angående storleken så för en fullvuxen praktbotia tycker jag man bör ha ett kar på 400-500 som min. små praktbotior kan för en tid vara i ett kar på 100-200L. för mina egna som är mellan 5cm till 10-13cm har jag i ett 375L, dessa kommer jag sen ge större och större. dom är stora fiskar som skiter ner en del så de vill bo i stora kar med bra filtrering.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Ursprungligen postat av askungen
                  Ja e så glad att ja köpte fler till honom och inge krig än så länge ialf. Ska bli jättekul o följa forts med dem och se när evert förändras, han har ju redan gjort det bara på ett par timmar.
                  Det är alltid kul att läsa när någon följer goda råd! Lycka till med dina botior! Kanske blir du lika botiagalen som jag!
                  http://botia.blogspirit.com/ Kommer snart att skriva om mina botior igen.
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • askungen
                    • June 2010
                    • 107

                    #10
                    Ja e redan helt såld på dem. Alla e vakna hela dagarna och även Evert igår va han nog ute på dan och simma med dem ett par timmar och samma sak idag. Dem håller ihop alla 4. Det är fösta gången sen ja fick honom som ja verkligen kan titta på han och nu ser ja att han e ca 5-6 cm och dem ja köpte ca 3-4 så det blev ingen jätteskillnad. Ibland försöker dem få plats alla 4 inne i stocken men då blir det lite buff o gruff men inget värre. Vilken tur ja hitta zoopet och fick snabba bra svar av er. Tack snälla.
                    Anki
                    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...