Klarar sig de siamesiska algätarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koljo
    • April 2003
    • 32

    Klarar sig de siamesiska algätarna?

    Jag köpte fyra små siamesiska algätare i förra veckan till mitt 222 liters akvarium, och ända sedan dess har de varit livrädda för mina blåciklider. Ciklidhanen Sigge åt upp en och de övriga tre spenderar sina dagar i en liten springa bakom filtret samt under filtret.

    Jag är nu orolig för att de inte överlever och funderar på att föra över dem till mitt gamla sunkiga 60 liters akvarium. Kan det vara så att de är aktiva när det är släckt och ändå får i sig en del alger? Jag är inte så sugen på att jaga dem med håven, tror att de är hiskeligt svåra att få tag på.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan det vara så att de är aktiva när det är släckt och ändå får i sig en del alger?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Tror ärligt talat inte det. Jag har inte sett nåt som tyder på att siameser är natt-aktiva.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Koljo
      • April 2003
      • 32

      #3
      I så fall mår de nog inte så bra nu. Ett tredje alternativ är att punktmata dem i deras gömställe, men det verkar knepigt.

      Kommentar

      • anifre
        • January 2003
        • 50

        #4
        Hej!
        Detta låter definitivt inte bra för dem. De är dagaktiva och en mycket trevlig fisk.
        Det låter klokt att flytta dem. Dom är mycket sugna på mat och verkar äta allt. Jag skulle prova att lägga en algtablett i håven som du för ner vid dem, de kanske kommer fram och in i håven på det viset.
        Lycka till!

        MVH

        Anita
        Anita

        Kommentar

        • Koljo
          • April 2003
          • 32

          #5
          Nu har jag flyttat algätarna till mitt gamla akvarium. De mår bra och verkar duktiga på att äta alger.

          Innan jag flyttade dem iakttog jag deras betteende på kvällarna, och kan meddela att de i alla fall då var aktiva. När det gäller mina siamesiska algätare finns alltså en del som talar för att de är mer aktiva när det är mörkt i akvariet, än när det är ljust.

          Det återstår att se om de ändrar beteende nu när de inte längre behöver vara rädda för blåcikliderna.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Innan jag flyttade dem iakttog jag deras betteende på kvällarna, och kan meddela att de i alla fall då var aktiva. När det gäller mina siamesiska algätare finns alltså en del som talar för att de är mer aktiva när det är mörkt i akvariet, än när det är ljust.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Jasså??? Har du verkligen mörkt i akvariet då? Alla mina (något tiotal) ligger på botten eller på något stort blad och sover om nätterna.

            Peter

            ----
            Gräset är grönare på andra sidan glaset
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            Arbetssätt...