Om dvärgbotian, försöker man rädda arten, plantera ut den igen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Om dvärgbotian, försöker man rädda arten, plantera ut den igen ??

    Nu när jag vet att den tyvärr inte längre finns i sin naturliga livsmiljö så skulle det vara intressant att få veta lite mer om detta...

    Pågår det några seriösa försök att återinföra arten tilll naturen igen och var i sådana fall ??

    Det sägs att den "fanns" i norra thailand, mekongfloden eller kanske bara då i mindre vattendrag ??
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag känner inte till nåt organiserat projekt att återutplantera pakistanbotia. Eftersom dess ursprungliga miljö är förstörd så blir problemet att hitta ett acceptabelt ersättningsvatten som varken däms eller dikas ut eller leds om, och där utplanteringen av en botia inte orsakar problem för de fiskar som redan lever där.

    Ska jag vara brutalt ärlig tror jag det är bättre att försöka hindra ytterligare utdöenden - fiskarter försvinner på löpande band i hela den tropiska zonen just nu, och pakistanbotian finns ju i alla fall kvar i fångenskap och odlas i stor skala, de flesta andra arterna har inte sån tur.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Ursprungligen postat av alumini
      Nu när jag vet att den tyvärr inte längre finns i sin naturliga livsmiljö så skulle det vara intressant att få veta lite mer om detta...

      Pågår det några seriösa försök att återinföra arten tilll naturen igen och var i sådana fall ??

      Det sägs att den "fanns" i norra thailand, mekongfloden eller kanske bara då i mindre vattendrag ??
      Att plantera ut fisk på nytt är lättare sagt än gjort. Först måste man säkerställa att rätt miljö finns, sedan se att läget är stabilt även i framtiden och sist med inte minst måste de få exemplaren lyckas överleva somt föröka sig. Ofta misslyckas ju utplantering av utdöda arter i naturen, de dog trots allt ut av en anledning.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      Arbetssätt...