Knölar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Knölar?

    Har tagit upp det förut men hittade inte mitt inlägg om det, men en av mina guldfiskar får som knölar på sidan av kroppen, bara på en sida verkar det som också. Först en liten bula sen ser det nästan ut som en finne, den går sönder och det blir rött, sen så lägger sig svullnaden igen och det blir slätt å fint, bara nått fjäll som saknas. Detta har hänt flera gånger om med jämna mellanrum, fattar inte riktigt vad det är då det bara är en som får så.
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • koiboy
    • April 2008
    • 54

    #2
    Det är skumt att bara en får det. Men jag tycker det låter som att fisken får en infektion under fjället, detta kan med föra att fjället reser sig lite och man tycker att det ser ut som en knöl. Enklaste och snabbaste sättet att få fisken frisk är att ta bort fjället och sen tillsätta salt i vattnet.

    Orsaken kan bero på dålig vattenkvalité. Att bara en fisk drabbas kan ju vara så enkel förklaring att just den individen är känsligare än dom andra (ungefär som att vissa människor är sjukare mer ofta än andra).

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      de e inte bara ett rest fjäll det är en riktig knöl som står ut en hel del. det ser verklgien ut som en finne för fjället försvinenr väl så man ser bara knölen me antagligen nån vätska i.
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Kapten Kirk
        • August 2008
        • 90

        #4
        Du har ingen bild på det?
        Kan ju vara en hane som är redo för lek?!
        Ja, jag är dum

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          det är en hane ja, men det där lär inte ha med leken å göra, ska ladda upp lite bilder nu.
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            igår så fånga ja in honom med håven för att få en närmare titt och då lossnade den, fettklumpen eller va det nu är, efter det blev det som ett öppet sår, hade i salt och idag är det som läkt men rött, såg att det var en till knöl på G alldeles bredvid.
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7






              i första länken ser man att den gula fisken också har en sorts knöl men det är inte samma sak som den vita har.
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                den andra knölen var på väg ut nu, strök längs me sidan på fisken å då gled den lätt ut. skumma finnar det där :s
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • koiboy
                  • April 2008
                  • 54

                  #9
                  jag skulle nog fortsätta peta bort knölarna och salta fisken. det bör ge sig någon gång.

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    jo hade tänkt det, men endå, va f*n är de för nåt O.o
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • koiboy
                      • April 2008
                      • 54

                      #11
                      Svårt att säga. Antingen någon parasit eller bakterie.
                      Om det hjälper med salt så skulle jag satsa mer pengar på att det är en parasit, då jag har för mig att dom är känsligare mot salt än bakterier (som ofta sitter i fiskkroppen och där saltet inte kommer åt).

                      Det man kan göra om man är riktigt nyfiken är att ta en bit av knölen och lägga under ett mikroskop och sen slå i lite böcker för att få reda på vad det kan vara.

                      Kommentar

                      • Lowa
                        • February 2008
                        • 595

                        #12
                        nu så har firren blivit rejält uppsvälld, nästan som uppblåst omkring "bröstkorgen" området runt om. och ligger mest på bottnen.
                        180l Guldfisk
                        220l clarias

                        Kommentar

                        Arbetssätt...