Vad är det för fel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • May 2003
    • 1

    Vad är det för fel???

    Hejsan!
    För ett tag sedan köpte jag två guldfiskar och ett "skål" akvarium, det har inte varit några problem förutom att den ena fisken beter sig lite konstigt enligt mig. Det är så att ibland ligger den upp och ner på bottnen en stund och efter ett tag simmar den upp igen och tar lite luft osv, den både äter och bajsar så jag undrar om detta är vanligt och om det inte är det undrar jag vad det är för fel och varför den gör så?!

    MVH alexis
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Jag vet att djuraffärer säljer "guldfiskskålar", men det är egentligen rent förkastligt. Slöjstjärtarna behöver mycket mer utrymme än så. En vanlig orsak till beteendet du beskriver är att nitrit/nitrat värdena är för höga i vattnet. Ge dina skyddslingar ett bättre hem och byt vattnet regelbundet. Eftersom ditt problem verkar rätt akut skulle jag råda dig att byta 20% av vattnet idag (byta med välluftat kranvatten i ungefär samma temperatur som fiskarna redan har) och sedan byta 10% de närmaste dagarna för att få en bättre vattenkvalite utan att chocka fiskarna.

    Hoppas det reder ut sig, tyvärr är det bästa för dina fiskar om de kunde få ett större hem att husera i...

    MVH

    Sabina
    (har odlat slöjstjärtar)

    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vill inte påstå att guldfiskskålar är mer förkastligt än ett akvarium i samma storlek. Det handlar alltså om att varje fiskart behöver ett visst utrymme för att få ett bra liv.
      Däremot så tycker jag att guldfiskar blir alldeles för stora för att vara lämpliga att hålla i små vattenbehållare (oavsett om det rör sig om en guldfiskskål eller ett litet akvarium) och detta kan leda till nitrit som Sabina skriver.
      Om detta är orsaken till fiskens beteende i detta fall vill jag däremot låta vara osagt, det låter väl snarare om ett genetiskt fel (t.ex. fel på simnblåsan) eller något annat och i så fall är det nog inte så mycket man kan göra.
      Under alla omständigheter rekommenderar jag dig att skaffa en betydligt större vattenbehållare till dina guldfiskar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...