Guldfisk / koi karp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancistrus_malen
    • March 2010
    • 47

    Guldfisk / koi karp.

    Hej!
    Jag köpte i sommras 5 st guldfiskar.
    Nu har en av dem ( en vit med gult huvud) börjat utveckla 2 st antenner/ spröt vid munnen, ett på varje sida. Har sett att koi karpar får så.
    Har ej sett guldfiskar med sådanna spröt.
    Någon som kan säga något?
    tacksam för svar!!!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
    Hej!
    Jag köpte i sommras 5 st guldfiskar.
    Nu har en av dem ( en vit med gult huvud) börjat utveckla 2 st antenner/ spröt vid munnen, ett på varje sida. Har sett att koi karpar får så.
    Har ej sett guldfiskar med sådanna spröt.
    Någon som kan säga något?
    tacksam för svar!!!
    Om du tittar noga så har dem 4 st"spröt"så det en Koi du har köpt och ingen Guldfisk
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Ancistrus_malen
      • March 2010
      • 47

      #3
      ok tack då ska jag titta efter

      Kommentar

      • Ancistrus_malen
        • March 2010
        • 47

        #4
        Jag har suttit och kikat i snart tre minuter på fisken men kan faktiskt bara se 1 på varje sida.
        Vad kan det betyda?
        är det en korsning?
        eller helt enkelt bara en vanlig guldfisk... tacksam för svar!!!

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          En Koi har två små spröt överst och två längre spröt nederst,om den inte har detta så är det kanske en vanligt Guldfisk det du tittar på i sådant fall,ibland ser näsborrarna på en Guldfisk ut som små spröt och kanske då förväxlas med spröt.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Ancistrus_malen
            • March 2010
            • 47

            #6
            okej tack för hjälpen!!! då är det nog det vi sett!

            Kommentar

            • Ancistrus_malen
              • March 2010
              • 47

              #7
              Idag hittade jag tyvär de andra spröten du pratade om... det är alltså en koi karp...

              problem... aja jag löser det nog. Jag har henne just nu med mina guldfiskar i ett 375 Liters akvarium. till sommaren tar vi ut henne till dammen. just nu är hon ca 10 cm lång och de andra bara 6-7 cm långa. hur stor kan hon egentligen vara när vi tar in henne i septemberr igen??? (jag har en rätt liten damm på kanske 300-400 L och kan inte ha dom ute på vintern.) snälla svara någon

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
                Idag hittade jag tyvär de andra spröten du pratade om... det är alltså en koi karp...

                problem... aja jag löser det nog. Jag har henne just nu med mina guldfiskar i ett 375 Liters akvarium. till sommaren tar vi ut henne till dammen. just nu är hon ca 10 cm lång och de andra bara 6-7 cm långa. hur stor kan hon egentligen vara när vi tar in henne i septemberr igen??? (jag har en rätt liten damm på kanske 300-400 L och kan inte ha dom ute på vintern.) snälla svara någon
                Det är nog ingen fara du kan nog ha den inne för vintern det lär inte växa så mycket i den dammen under den perioden du nämner..Efter som dammen inte är så stor så varför värmer du inte upp den på vintern det är ingen stor kostnad om den är så liten som du nämner.
                Senast redigerad av Patrik Steen; 07 May 2010, 05:48.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Wunder
                  • September 2007
                  • 315

                  #9
                  Jag är ganska säker på att även guldfiskar har skäggtömmar. Normal är dessa små och ligger dolda under läppvecket, så man ser dem inte. Det skiljer sej däremot från fisk till fisk och jag har själv haft guldfisk med tydliga skäggtömmar, och nej, det var absolut ingen koi!

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wunder
                    Jag är ganska säker på att även guldfiskar har skäggtömmar. Normal är dessa små och ligger dolda under läppvecket, så man ser dem inte. Det skiljer sej däremot från fisk till fisk och jag har själv haft guldfisk med tydliga skäggtömmar, och nej, det var absolut ingen koi!
                    om det är 4 synliga tömmar så är det en Koi och ingen Guldfisk
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • koiboy
                      • April 2008
                      • 54

                      #11
                      har du bild? gärna en där fisken gapar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...