Siamesisk Flying fox

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Siamesisk Flying fox

    Jag var i affären igår och stötte på en bunt Siamesisk algätare, eller "Siamesisk Flying fox" som det stod på lappen. Det latinska namnet var Crossocheilus oblongus (vilket är SAE enligt fiskregistret)
    Eftersom jag inte sett SAE innan chansa jag och tog ett par. De var väldigt smala och jag ville inte riskera hela plånboken ifall det skulle visa sig att bunten dog efter ett tag. Ska bli intressant ifall de börjar må bättre och äter upp sig nu.

    Men vilken sort är det egentligen? Har försökt att ta ett par bilder och jag tycker fortfarande det liknar SAE mest.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1470.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 2180549

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1473.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,4 KB
ID: 2180550

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1474.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,5 KB
ID: 2180551

    Det gör absolut inget ifall det är flying fox ändå, snygga är de. Gillar de alger är det en bonus både för mig och dem. Vet inte heller om de hör till karpliknande fiskar eller inte, någon annan får gärna flytta ifall det skulle vara fel.

    //Janson
    Senast redigerad av janson; 26 April 2010, 19:50.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    Crossocheilus oblongus ser det ut att vara, oftast är dom väldigt smala och taniga när man köper dom, men efter en vecka brukar dom bli tjocka (om dom nu hittar mat att äta). dom växer snabbt. den tillhör karpfiskarna.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Japp.. Ser ut som små söta Siameser. Sååå länge sen våra var så små
      Härliga fiskar
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Tack för era svar. Bra att de är riktiga Siameser då, blev lite fundersam när det stod Siamesisk flying fox.

        Japp jag får hoppas att de börjar äterhämta sig, då kanske man skulle kunna köpa fler. Häftiga är de.

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          min är inte så smal! den är jätte tjock och växer bra! Men de i djuraffären (jag vet att de inte är erfarna) sa att det passade till mitt 60l men nu börjar jag undra...de verkar då att må jättebra!
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av wowilolmoma
            min är inte så smal! den är jätte tjock och växer bra! Men de i djuraffären (jag vet att de inte är erfarna) sa att det passade till mitt 60l men nu börjar jag undra...de verkar då att må jättebra!
            Siameser behöver bra mycket mer än 60L
            De blir ca. 15cm och behöver mycket simutrymme. De bör även leva i stim så i ett 60L bör de inte bo en längre tid.. om alls.
            Minst 150L skulle jag vilja påstå
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • wowilolmoma
              • January 2010
              • 317

              #7
              men när de blir lite större sa de att jag kunde byta in den mot något fint =)
              60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
              190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
              Å en kissemiss

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                De ska gå i minst 200L vad jag har hört så 60 är väl lite väl litet.

                Mina går just nu i 100L på tillväxt. De kommer flyttas över till 200 när väl de börjat bli lite form på dem. Tror inte de klarar tempot i det stora karet riktigt än.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av wowilolmoma
                  men när de blir lite större sa de att jag kunde byta in den mot något fint =)
                  Grejen är den att om en fisk går för trångt kommer den växa väldigt långsamt medan alla inre organ fortfarande växer som vanligt. Ett lidande som leder till en långsam död i det långa loppet.
                  Därför bör du isf byta ut den långt innan den växt ur karet om du tvunget måste ha den
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...