vad göra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platoman
    • March 2010
    • 61

    vad göra ?

    Har en slöjstjärt som sedan en tid tycks ha problem med simblåsan. så fort den lägger av att simma vänds den upp och ner och förblir i det läget till den vändert på sig igen. När den vilar så flyter den alltid upp och ner. Det har blivit mer och mer med tiden.

    Den äter som den ska och har vuxit men det ser ju bara för jobbigt ut för den.

    Nu undrar jag om man kan anta att den, förutom att det är jobbigt, även lider av symptomen och bör tas bort? Någon som har liknande erfarenhet?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av platoman
    Har en slöjstjärt som sedan en tid tycks ha problem med simblåsan. så fort den lägger av att simma vänds den upp och ner och förblir i det läget till den vändert på sig igen. När den vilar så flyter den alltid upp och ner. Det har blivit mer och mer med tiden.

    Den äter som den ska och har vuxit men det ser ju bara för jobbigt ut för den.

    Nu undrar jag om man kan anta att den, förutom att det är jobbigt, även lider av symptomen och bör tas bort? Någon som har liknande erfarenhet?
    Får för mig att det redan finns en del skrivet om detta här på forumet (så sök gärna vidare på det i forumet). Tyvärr drabbas ofta slöjstjärtar av det här problemet, dvs. de får fel på sin simblåsa och kan inte reglera gastrycket vilket ger som följd att de får dålig balans och problem med sin "bouyancy". Är ingen expert men min tanke är att det är den hårda aveln/deras onaturliga utseende som orsakar detta. De är ju redan uppblåsta och ballongformade, detta måste ju påverka fiskens anatomi, troligtvis så att simblåsan eller kanalen mellan svalg och simblåsa blir ihoptryckta eller nått åt det hållet.

    Hur mkt de lider av det vet man nog inte men när det blir för mkt så att säga kan det nog va lika gott å likvidera drabbade individer, i synnerhet då detta tillstånd aldrig går tillbaka till normaltillstånd (åtminstone inte vad jag hört talats om).
    Senast redigerad av Rooster; 18 April 2010, 15:52.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • platoman
      • March 2010
      • 61

      #3
      tack för svaret... då ryker den nog....

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        ingen orsak, ja jag är rädd att det inte brukar lösa sig för dem.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • gäst
          • June 2009
          • 66

          #5
          jag har en slöstjärt som beter sig exakt så.. dock bara efter att den har blivit matad så jag undrar om dom kanske inte sväljer ner en massa luft också.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av gäst
            jag har en slöstjärt som beter sig exakt så.. dock bara efter att den har blivit matad så jag undrar om dom kanske inte sväljer ner en massa luft också.
            Jodå de sväljer ner luft men problemet är att pga deras defekta utseende kan inte simblåsan reglera sig så att gasen behålls i fisken (de har en öppen simblåsa, dvs. det finns en förbindelse mellan svalget och simblåsan)...
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            Arbetssätt...