Botior äter ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stonehouse
    • April 2003
    • 138

    Botior äter ej

    Jag köpte två praktbotior för tre dagar sedan. De är väldigt skygga och har hela tiden gömt sig bakom växterna. Någon gång kommer en av dem fram och simmar då upp och ned utefter ena sidrutan av akvariet. Den kan göra så i timmar och slinker sedan bakom växterna igen. Är det ett vanligt beteende?

    De har inte heller ätit någon mat under dessa tre dagar eftersom de inte kommer fram ens när jag matar fiskarna. Hur ska jag bära mig åt gör att få dem att äta?

    Hjälp mig så de inte svälter ihjäl till slut.

    Mvh
    //Laura

    Mvh
    //Laura
  • Cathrin
    • July 2002
    • 387

    #2
    Hej! Jag tror inte att du ska oroa dej för mycket. Fiskar äter oftast inte så mycket när de precis har släppts i karet. Man rekommenderar ju att inte mata de första dagarna efter att ha introducerat nya fiskar. Dessutom hittar de säkert nåt att äta i akvariet...om det inte är alldeles nystartat förståss. Botior letar ju mat i forma av snäckor och snäckrom bland bottenmaterialet.

    Om de fortsätter vara väldigt skygga och inte äta kanske du ska prova med att skaffa flera botior. De är ju stimfiskar och vill helst vara fler än två...d v s minst fem individer för att vara ett stim.

    Vänligen

    *~~~CL~~~*
    *~~~CL~~~*

    Kommentar

    • stonehouse
      • April 2003
      • 138

      #3
      Tack Cathrin, jag ska försöka att inte oroa mig.

      Jag köpte en botia till i dag. Blir de inte djärvare så får jag se om jag kan klämma ner två till. Men jag vill ju inte att akvariet ska bli överbefolkat.

      Jag har nu 15 rasboror, 5 siamensis, 3 praktbotior och 15 räkor i ett 240 liters med mycket växter. Kan jag släppa ned två botior till?

      Mvh
      //Laura
      Mvh
      //Laura

      Kommentar

      • Cathrin
        • July 2002
        • 387

        #4
        Hej! Det man kan tänka på är att praktbotior blir ganska stora så de behöver gott om utrymme. SJälv har jag pakistanbotior för att de inte blir så stora. Kolla i artbeskrivningen här på zoopet så ser du hur stort kar de behöver.

        Vänligen

        *~~~CL~~~*
        *~~~CL~~~*

        Kommentar

        Arbetssätt...