Till alla som tvekar och tvivlar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Inte en susning - svårt att koll under en tjock is (eller 20 cm med frigolit).
    Dom var i alla fall helt OK, var i bra kondition, betedde sig normalt och åt innan isen la sig. När våren kom var de helt enkelt bara döda utan synbara yttre tecken.
    Ja det är väl som du skriver det funkade inte för dig..Sen är det är allmänt känt att Koi är känsligare för dålig vattenkvalite och ändrade vatten-värde än vad andra kallvatten fiskar är,då av att ha filter igång kanske under viloperioden,men det skulle inte ha nån betydelse då det inte sker matning under denna period med det kommer kanske andra föroreningar ja det finns många svardet är som dem säger Akvastiken är en hel vetenskap
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Har för mig att Kaj.P har sina Koi ute året om med ett bra resultat och hans damm är väl metern djup.Sen bibehåller jag att man kan ha sina Koi ute året om man gör dessa förbredelserna som jag skriver,samt isolerar dammen på ytan och syresätter vattnet kraftigt,och det är även till för att vädra ut alla sumpgaser som bildas på botten.Om man inte gör detta så är det risk att dem kan sätta livet till som till syntes"ingen direkt orsak"så ser jag ingen andledning till att man inte skulle testa att ha dem ute.Kanske ska tilläggas att detta gäller Klimatzon 1 där jag bor i och kan därför bara svara för det, att det funkar för mig.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Har för mig att Kaj.P har sina Koi ute året om med ett bra resultat och hans damm är väl metern djup.Sen bibehåller jag att man kan ha sina Koi ute året om man gör dessa förbredelserna som jag skriver,samt isolerar dammen på ytan och syresätter vattnet kraftigt,och det är även till för att vädra ut alla sumpgaser som bildas på botten.Om man inte gör detta så är det risk att dem kan sätta livet till som till syntes"ingen direkt orsak"så ser jag ingen andledning till att man inte skulle testa att ha dem ute.Kanske ska tilläggas att detta gäller Klimatzon 1 där jag bor i och kan därför bara svara för det, att det funkar för mig.
        Kajs damm är väl klart djupare än 1 meter har jag för mig - men det får vi se när vi besöker honom på västmötet i April. Han bor också i klimatzon 1.

        Instämmer också med dig om vilka förberedelser man skall göra för att öka chansen att det skall funka även med koi
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Det är väl huvudsakligen syrebrist som dödar fisk i dammar? Ruda och guldfisk brukar överleva sånt, eftersom de kan slå om till mjölksyraförbränning i flera månader och då inte behöver syre alls, men övriga fiskar vänder buken i vädret.

          @PatrikSteen hur syresatte du vattnet i dammen? Du hade pumpen på, men du måste väl ha haft nån form av luftning också?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Det är väl huvudsakligen syrebrist som dödar fisk i dammar? Ruda och guldfisk brukar överleva sånt, eftersom de kan slå om till mjölksyraförbränning i flera månader och då inte behöver syre alls, men övriga fiskar vänder buken i vädret.

            @PatrikSteen hur syresatte du vattnet i dammen? Du hade pumpen på, men du måste väl ha haft nån form av luftning också?
            Dem andra åren har jag haft en Kraftig syrepump för att sköta det,men i år gjorde jag tvärtom jag körde med Filter på land,där jag hämtade vatten med hjälp av en pump(5500ltim)ca 15cm ifrån botten upp i ett Filter därifrån sprutade det ut över en begränsad del av dammen,samt jag hade en kraftig pump(3000ltim) som var placerad en bit ner i dammen som sen i sin tur gjorde att det blev kraftig rörelse på ytan.

            Håller helt med angående syret i dammen tar kål på fiskar då i synnerhet Koi medan guldfiskar,id m.m klarar det,det är det folk gör fel tror jag när det gäller vinterförvaring av vissa arter.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...