Praktbotia vs. Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Basshunter
    • February 2010
    • 27

    Praktbotia vs. Guppy?

    Det börjar bli lite väl många snäckor i mitt 120-litersakvarium, så jag funderar på att skaffa två Praktbotior.
    Jag har nu Guppys med en hel del yngel (Finns dock gott om skydd bakom bakgrunden där fiskar som är smalare än en halv cm kommer in), Guldmollys och fyra Crystal Red-räkor. Tror ni dessa små krabater kommer råka illa ut om jag släpper i två praktbotior?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med ganska stor risk kommer räkorna att ligga illa till, och jag lovar dig om det finns en skreva i karet som är en halv cm bred kommer även botiorna in dit.
    Köp istället några snäckätande snäckor som är väldigt effektiva.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Krickan
      • May 2008
      • 72

      #3
      Guppysarna kommer klara sig, har aldrig haft problem med mina då jag hade dom ihop, yngelan kan slinka med. Räkorna kommer bli godis ganska fort....men kan garantera att det blir snäckfritt...det blev mitt efter ett tag.

      Kommentar

      • Basshunter
        • February 2010
        • 27

        #4
        Okej, jag köpte faktiskt fyra stycken igår ändå, får hålla tummarna på att räkorna klarar sig. Än så länge har botiorna bara varit snälla mot de andra fiskarna, hoppas att räkorna klarar av att hålla dem på mattan!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Du vet om att en praktbotia blir närmare 25 cm??
          Iofs växer dom inte så fort men när dom är i den storleken är ditt 120 liters ganska trångt.

          Tycker som ansjo.. att du ska skaffa dej snäckätande snäckor då överlever räkorna också
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Tror nog inte Botiorna käkr upp dina vuxna räkor, men om det blir räkyngel så är det nog kört
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Basshunter
              • February 2010
              • 27

              #7
              @karrokaja: Jo jag vet det, tanken är att byta ut dem mot mindre när de blir för stora. Snäckätande snäckor kan ju faktiskt vara en idé också, men jag ska se först hur det går med botiorna

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                En praktbotia med lite storlek (8-10cm) gör processen kort med vuxna räkor. En halvvuxen praktbotia kan även plocka en guppy. De har större mun än man tror.

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Har botior ihop med både guppy och platy, även yngel på 1cm.Och dom har alldrig ens fösökt att ta några. Så man kanske kan ha otur, men iaf i mitt fall verkar det vara lungt.
                  (mina botior är ca 6cm)
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • Enola
                    • November 2007
                    • 660

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Du vet om att en praktbotia blir närmare 25 cm??
                    Iofs växer dom inte så fort men när dom är i den storleken är ditt 120 liters ganska trångt.

                    Tycker som ansjo.. att du ska skaffa dej snäckätande snäckor då överlever räkorna också
                    Vilka snäckor är snäckätare? Har själv fått massor med sandsnäckor i mitt 150 liters akvarium och skulle gärna vilja bli av med några utan att behöva skaffa botior.
                    Nytt 375 liters mix
                    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #11
                      Praktbotior VS Guppy så tror jag att praktbotiorna vinner :P

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av Enola
                        Vilka snäckor är snäckätare? Har själv fått massor med sandsnäckor i mitt 150 liters akvarium och skulle gärna vilja bli av med några utan att behöva skaffa botior.
                        Anetome helena heter dom lägg upp en sökes annons så finns det nog nån som har...
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          #13
                          Tack så mycket.
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Bygde
                            • February 2010
                            • 6

                            #14
                            Som snäckätare så har jag bättre erfarenhet av Botia Kubotai. Dom blir inte lika stora, men verkar ha större aptit på snäckor än våra praktbotior.

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Såg denna tråden nyss och jag har ett 222 literskar här hemma och där i simmar 4 praktbotior och 3 zebrabotior tillsammans med ett hundratal pyttesmå och stora guppys och körsbärsräkor och även crystal red räkor.
                              Det går hur bra som helst att ha dessa ihop hos mig
                              Räkorna och guppyna blir fler o fler för varje vecka som går utan att botiorna decimerar antalet.
                              Och just det jag har inga snäckor heller att tala om i akvariet och det är nog botiornas förtjänst
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...