mat-vaktar-siamesisk algätare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    mat-vaktar-siamesisk algätare...

    Har läst en del om Dessa rara livs benägenhet att darra å ändra färg å grejja för att avgöra gruppens rangordning.

    Jag har 4 sötingar och har nyligen upptäckt att en av de större vaktar fodertabletterna jag släpper ner med sitt liv...det är bara de andra i gruppen den jagar bort. Övriga invånare i burken struntar den i.
    Tilläggas bör att innan jag släpper algtabletterna brukar jag släppa ned flingor och dyl, för annars äter platysrna upp algtabletterna.
    När jag släpper flingor så svichar den matvaktande siamesen runt och håvar in alla flingor den kan för att sedan invänta tabletterna.

    Hör detta beteende oxå till rangordningsleken eller är den bara helt enkelt en mycket snål och gniden lite rackare?
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hör detta beteende oxå till rangordningsleken eller är den bara helt enkelt en mycket snål och gniden lite rackare?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Tja, det är i alla fall normalt beteende för en dominant siames. Ännu sötare är om du släpper tabletter i bägge ändar av akvariet, då kommer han att försöka vakta bägge tabletterna mot främst övriga simeser.

    Det är tänkbart att beteendet är till för att understryka att det är han som är ledaren, men man tycker han kunde släppa fram de andra när han ätit sig mätt...

    Siameser är uppenbart väldigt sociala fiskar med en massa intressanta beteenden, men helt krasst måste jag konstatera att det blev mycket lugnare i akvariet med bara en siames.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...