Danionella dracula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #16
    Ursprungligen postat av oaken
    Hm, när jag hade mina så åt de Grindalsmask utan problem. Fast dina kanske är mindre, mina var i princip fullvuxna.
    Det är säkert storleken det beror på.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #17
      Jag undrar hur lång tid de tar på sig att bli fullvuxna och hur gamla de blir rent allmänt.

      Kan man förvänta sig yngel?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Danionella är såvitt känt aldrig odlad i fångenskap. Både jag och Ralf Britz har fått (ofattbart pyttesmå) yngel av dem, men ynglen har aldrig överlevt. Ralf, som är den som ursprungligen samlat in fiskarna, har berättat att de lever i ganska djupt, snabbt strömmande, och relativt kallt vatten (18 - 25 grader), och han misstänker att de är säsongslekare som leker under regnperioden.

        Det finns en lekrapport om Danionella från USA, men den rapporten är suspekt.

        De blir ganska gamla för att vara så små, jag har en tre år gammal fisk som fortfarande lever.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #19
          Det betyder att ett filter skulle vara på sin plats.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Det är nog sant, men å andra sidan så har jag hållit dem i tre år i ett 40-liters low-tech med endast ett litet luftdrivet svampfilter och såg tillochmed yngel.
            Om du tänker försöka odla dem så tror jag 1) de äter yngel och 2) det kunde vara läge att testa att odla dem som man odlar Sebrafisk.

            Det kommer inte att bli lätt att få ynglen att överleva, de är oerhört små så att förse dem med foder blir inte lätt. Grönvatten kanske?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #21
              Kanske inte så väldigt rent i akvariet? Det har fungerat förut för mig utan att jag ansträngt mig. Jag har aldrig riktigt förstått vad fiskar får i sig. Yngel verkar kunna leva på bottenskräp.

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #22
                86 sekunder youtube-film: http://www.youtube.com/watch?v=aaT3VyIYrYQ

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #23
                  Fin video. Men D. dracula är väl knappast näst minst, då den är den största Danionella-arten? Köpte idag ett nytt gäng själv, då de förra jag köpte hade med sig någon mystisk sjukdom från grossisten (antar jag åtminstone då jag inte var den enda som fick den sjukdomen).

                  Edit: Fast ärligt talat är jag ju inte säker på att det är Danionella dracula jag har, det är de som Akvarieteknik har som D. sp. "Fluorescent green" eller vad de nu kallar dem för, men det är ju därmed inte sagt att det är samma som de fått in tidigare, även om det är troligt. Funderade också ett tag på varför de kallade dem för "Fluorescent green" - tills jag höll upp dem mot solljuset, deras kroppar lyser mycket riktigt i grönt. Synd att det inte syns i akvariet bara.
                  Senast redigerad av oaken; 02 July 2010, 18:50.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #24
                    Har förresten försökt finna något om vattenvärden i deras naturliga biotop. De kommer ju från Myanmar, så gissningsvis klarar de väl ganska kalla temperaturer.

                    Edit: Hade missat Azurs inlägg på förra sidan om detta.

                    Kommentar

                    • SenorBastardo
                      • November 2006
                      • 121

                      #25
                      Schyssta bilder jag har själv varit sugen på dessa små gynnare men det blev Indostomus paradoxus istället, den ska ju var betydligt mer lättodlad.

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #26
                        Jag hoppas då att I. paradoxus är lättodlad så att man kan köpa sig ett gäng Men får väl ta och göra några seriösa odlingsförsök med mina Danionella.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #27
                          Ursprungligen postat av SenorBastardo
                          Schyssta bilder jag har själv varit sugen på dessa små gynnare men det blev Indostomus paradoxus istället, den ska ju var betydligt mer lättodlad.
                          Vet du förresten om Janne fått ägg/yngel på sina Indostomus än?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...