Danionella dracula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Danionella dracula

    Här är ngr bilder på mitt alldels nyinredda nano-akvarium för Danionella dracula.

    Nu i kväll placerade jag ut fiskarna, 10 stycken inte fullt utvuxna fiskar och på den sista bilder ser det verkligen ut som man ser ägg i den högra fisken. I morgon när jag fått laddat kamera- och blixtbatterierna skall jag försöka ta ngr bättre bilder.
    Bifogade filer
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    Snyggt men jag måste bara fråga vad der är för ''gräs'' du har.. har exakt sånt hemma och undrar vad det är för växt
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Det är Liliaeopsis brasiliensis.

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Lite fler bilder. De små rackarna är oväntat livliga och simmar helst i stim och är därför rysligt svårfotograferade. Autofokus kan man glömma bort eftersom de är nästintill genomskinliga.

        På ngr bilder ser man ett underligt organ (om det nu är ett organ): en blåsa som ser ut som luft eller glas. Undrar vad det är för något. Och den lilla röda prickan man ser är det månne hjärtat?
        Bifogade filer

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          ... och här en youtube-film: http://www.youtube.com/watch?v=Eb7ndUQ6PeY

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är simblåsa och hjärta, ja. Tarmen finns förstås också där.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av legob
              På ngr bilder ser man ett underligt organ (om det nu är ett organ): en blåsa som ser ut som luft eller glas.
              En simblåsa borde väl dom ha...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • _Bagarn_
                • February 2004
                • 33

                #8
                trevlig fisk, vad har du för vattenvärden? PH hårt/mjukt värme?
                Går det att se skillnad på honor och hanar

                Kommentar

                • zenon
                  • December 2009
                  • 173

                  #9
                  Ursprungligen postat av legob
                  Och den lilla röda prickan man ser är det månne hjärtat?
                  Röda ögon?!















                  Sorry, kunde inte låta bli. Hursomhelst blir det intressant att följa denna tråd...

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Bagarn_
                    trevlig fisk, vad har du för vattenvärden? PH hårt/mjukt värme?
                    Går det att se skillnad på honor och hanar
                    Högst vanligt Norrköpingsvatten.

                    I vart fall kan inte jag se skillnad på könen men under mikroskop är det bara hannen som har de berömda tänderna. Man får vara glad om man överhuvudtaget kan se något så smått - som dessutom simmar så rysligt fort.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Dina fiskar är unga än. Det är ganska lätt att ske skillnad på könen när de är vuxna, hanarna får "laxkrok" på underkäken, medan honorna får klart rundare form. Huggtänderna ser man som sagt inte.

                      Du kommer också att märka att hanarna håller på och sparrar mot varandra hela tiden, det kan bli rätt intensiva slagsmål, men jag har aldrig sett några värre skador än lite trasiga fenor.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        De äter Artemia-nauplier med en förvånande aptit med tanke på storleken och eftersom de är nästan absolut genomskinliga ser man att magen blir full av ljust gulröda Artemia. Nästa dag är magarna som magiskt tömda. Otroligt!

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Några nya bilder på de små firrarna.

                          De klarar sig bra utan mat i åtminstone 4 dagar har jag kunnat konstatera. Grindalsmask går inte. De är för stora och sjunker till botten och de tar bara fritt simmande foder. Men de äter med glupande aptit som man ser på magsäckarna, som är fylld med Artemia.

                          Det kanske stämmer som Aquarium Glaser skriver att de är lättskötta.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Hm, när jag hade mina så åt de Grindalsmask utan problem. Fast dina kanske är mindre, mina var i princip fullvuxna.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ja, de är mycket lättskötta, som vilken danio som helst. De tar torrfoder.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...