Biten slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinka
    • February 2010
    • 63

    Biten slöjstjärt

    Köpte Black och Gold Molly och en ny slöjstjärt för någon månad sen.
    Efter ett tag började 2 av guldmollysarna bita på den nya slöjstjärten. (Har även 5 andra slöjisar som även de blev bitna, dock inte alls lika mycket).
    Slöjstjärten verkade frisk och kry så det var nog inte av sjukdom de bet på henne. Så nu såg jag att de helt bitit sönder hennes fenor, de är helt fransiga. Hon har magrat och är hängig och "ledsen".
    Blev förbannad och stoppade genast in mollysarna i vårt "BB".
    De har nu vart där i ett par dygn och jag har ingen aning vad jag ska göra!
    Slöjisen gömmer sig inte lika mycket nu och jag har saltat för att få henne att må bättre.
    Men vad ska jag göra med mollysarna??
    Mina andra guld och svarta mollys är jättesnälla.
    Vågar inte släppa ut dem till den stackars slöjisen men de kan ju inte heller bo i BB:t.
    Och vad gör jag med slöjisen fär att få henne att må bättre?
    Kan jag lägga henne i en hink och hälla salt i?
    Eller vad gör man?
    Tacksam för tips!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Hej och välkommen till forumet.

    Slöjstjärtens fenor kommer att växa ut igen av sig själva, men det kan ta lite tid.

    Hur stort akvarium har du? Har slöjstjärtarna någon möjlighet att komma undan? De gamla mollysen är ju vana vid slöjstjärtar och biter därför inte, men de nya tycker att andras fenor är okej att bita på. Det här är ett klassiskt problem och inte så mycket att göra åt förutom att hålla fiskarna isär!
    Tyvärr.
    Slöjstjärtarna drar till sig uppmärksamheten från andra fiskar genom sitt avvikande rörelsemönster. Hur sort akvarium har du?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Tinka
      • February 2010
      • 63

      #3
      Hej och tack för ditt välkomnande!
      Jag har ett 180liters akvarium. Njaa de har ju plats och så men kommer inte direkt undan de envisa Mollysarna som snabbt simmar efter...

      Så det bästa är att göra sig av med mina Mollys eller?
      Och hur gör jag med min stackars sönderbitna slöjis?
      Hon verkar inte alls må bra.
      Kan jag lägga henne i en hink med akvarievatten och ge henne en saltkur? och lite mat? För nu är hon för svag för att hinna ta maten.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        På nåt sätt måste hon ju få tid att läka och äta. Lägger du henne i en hink så måste du vara otroligt noggrann med vattenbyten eftersom slöjisar skitar ner så mycket. Lite salt kan förhindra svampangrepp, vilket förstås ytterligare tär på hennes krafter.

        Varför jag frågade om akvariestorleken är för att många, många har sina slöjstjärtar och guldfiskar i alldeles för små kar. 180 liter är större än de flestas men vartefter slöjisarna växer till så blir det förstås för litet det också, men det har du säkert koll på.

        Det låter som om du får lov att välja mellan slöjstjärtarna och mollysen, inte ett roligt val, men kanske nödvändigt.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          VÄLKOMMEN till zoopet, såg du är kronobergare åxo,kul. Kan inte svara på din fråga just då jag inte har slöjisar utan bara hälsa dig välkommen till ett kanonbra zoopet där alltid nån har nåt bra svar
          MammaMia

          Kommentar

          • Tinka
            • February 2010
            • 63

            #6
            Tyvärr dog slöjstjärten...
            Jättetrist.
            Men tusen tack för hjälpen!

            doppingen, hej! och tack! jajamen kronobergare är jag, kul att vi är fler!

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              så trist för dig, får hoppas det går bättre för de andra. fråga på och sök runt i ämnen här,man finner allt möjligt. Lycka till/maria ps ja vi verkar vara ett gäng från växjötrakten. det finns en tråd som är just för växjötrakten men den är nog lite i stiltje nu tror jag.den heter "Fisknördarna i Växjö" och ligger under Föreningsfrågor, skriv fisknördar i rutan "sök i detta forum" så hittar du tråden
              Senast redigerad av doppingen; 20 February 2010, 15:01.
              MammaMia

              Kommentar

              • Tinka
                • February 2010
                • 63

                #8
                Åh! ska genast leta mig dit! Tack! Då ses vi där

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  fast ingen har skrivit i den sen dec-09 men man ser ju lite vad de diskuterar och skriv gärna där så nappar nog någon. Tyvärr finns ingen akvarieklubb/förening i Växjö där man träffas(vad jag vet) för det vore ju kul
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • ViktoriaJeanette
                    • March 2010
                    • 19

                    #10
                    Du måste få bort fiskarna som biter på guldfisken fort. Guldfisken + de andra guldfiskarna kommer ju absolut inte trivas med de. Guldfiskens fenor kommer att växa ut, men gör så att den undviker att bli bliten igen.
                    MVH
                    Viktoria Jeanette
                    Guldfisk - Guppy - Ancityrus

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av ViktoriaJeanette
                      Du måste få bort fiskarna som biter på guldfisken fort. Guldfisken + de andra guldfiskarna kommer ju absolut inte trivas med de. Guldfiskens fenor kommer att växa ut, men gör så att den undviker att bli bliten igen.
                      Firren är redan död...
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...