Prakt botior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    Prakt botior

    Tja
    Har 3st praktbotior i mitt kar, men hade dom i ett 43 liters kar medans jag fick i ordning på mitt andra (större) . I det lilla karet var dom riktigt aktiva och och roliga, även att dom hade massa ställen att dra sig undan på.
    Men i det större karet visar dom sig knappt!
    Dom gömmer sig under en rot ihop med en Gibbiceps mal , och kommer knappt ens ut vid mat dags.
    Frågan lyder alltså , trivs dom bättre nu i det stora karet och därmed slappnar av mer och ligger och slappar och var stressade i det lilla karet, eller trivs dom inte alls i deras nya kar och gömmer sig därför?
    Hört att dom är skygga, men detta börjar nästan bli löjligt =)
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av J.Milton
    Tja
    Har 3st praktbotior i mitt kar, men hade dom i ett 43 liters kar medans jag fick i ordning på mitt andra (större) . I det lilla karet var dom riktigt aktiva och och roliga, även att dom hade massa ställen att dra sig undan på.
    Men i det större karet visar dom sig knappt!
    Dom gömmer sig under en rot ihop med en Gibbiceps mal , och kommer knappt ens ut vid mat dags.
    Frågan lyder alltså , trivs dom bättre nu i det stora karet och därmed slappnar av mer och ligger och slappar och var stressade i det lilla karet, eller trivs dom inte alls i deras nya kar och gömmer sig därför?
    Hört att dom är skygga, men detta börjar nästan bli löjligt =)
    Kan va att de inte riktigt hunnit acklimatisera sig till sin nya miljö än. Vad har du för övriga fiskar förutom gibbicepsen?
    Mindre stimfiskar och annat som hela tiden rör sig kan lunga vissa fiskar som annars är skygga av sig, då de ser de andra fiskarnas lugna beteende och på så sätt får en indikator på att kusten är klar så att säga, dvs inga hotande predatorer i form av fisk eller annat.

    Hur stort är karet? Vissa stimfiskar kan bli lite oroliga och nervösa i större kar om de är för få i sitt lilla stim. Det kan kanske vara en kombination av dessa faktorer men jag hade väntat ett tag först för att se om det blir bättre innan man gör nått åt det, de behöver som sagt kanske bara acklimatisera sig.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      skaffa fler praktbotior (minst 5-6st) dom trivs när dom är fler. jag antar att du ska ha dom i ditt 112L kar ?

      där kan du ha dom sålänge dom är små, men när dom blir större får du skaffa ett 300-500L kar. annars så trivs dom i stora kar och plus som redan skrivits så tar det en tid innan dom känner sig helt hemma.

      Kommentar

      • esoxlucius74
        • October 2009
        • 493

        #4
        Mina aklimatiserade sig först efter 2 månader och att jag höjde tempen från 25 till 26 grader. Sedan blev det fart på dom!!
        360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
        16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Praktbotior ska ha minst 250 liter.
          De ska vara en grupp på minst 5-6st tillsammans.
          De ska ha massa gömställe under stenar, rötter, växter etc.
          De ska ha ganska varmt vatten, 26-30 grader.
          De ska ha sandbotten men så smått grus att de kan sila det genom sina gälar.
          De ska självklart matas med sjukfoder.

          Sedan kommer de må prima

          Dessutom ska Gibbiceps ha minst 600 liter stort akvarium, men det blir ju ännu bättre för Praktbotiorna också.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            faktiskt så räcker det med en eller två gömställen (eller ett ler/plats rör) praktbotior ligger oftast tillsammans och behöver inte massor av gömställen.

            när dom är små kan dom vara i 100L, men när dom blir större och äldre så är det bra om dom har runt 300L-500L.

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Till att börja med så ska jag förklara att mina botior är riktigt små än, och även gibbicepsen , så är tänkt att dom ska vara i 112l karet tillsvidare. MEN kommer fixa ett större kar framöver, så dom kommer nog inte att trängas=)

              Finns stimfisk i karet (kardinal tetror) som öser runt som galningar ,så botiorna borde fatta att det är "lungt" .
              Och finns gott om gömställen för dom.

              Så är väl bara att vänta och se...
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ja de får säket lite mer självförtroende snart.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av J.Milton
                  Så är väl bara att vänta och se...
                  skaffa fler botior, det kommer dom må bra av.

                  annars är det bara att vänta. .

                  Kommentar

                  Arbetssätt...