Vad ska jag göra av mina slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Ursprungligen postat av Maleficum
    Hur vet man att den är 20 år? Går väl inte direkt att se åldern på fiskarna mer än vissa sorter när de är döda (typ torskens öronsten).
    Nä jag vet inte hur man åldersbestämmer slöjstjärtar.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #17
      Ursprungligen postat av Mick13
      Nä jag vet inte hur man åldersbestämmer slöjstjärtar.
      Är det inte dom man skär av på hälften och räknar ringarna på?

      Kanske en uppskattning av personen som skaffade fisken från början som sen följt med akvariet?

      Öronstenar är för övrigt awesome. Sen brukar man väl kunna göra en uppskattning på storleken för fiskar hur gamla dom är, ingen exakt vetenskap, beroende av många saker men lite grovt borde man väl kunna komma rätt?

      Ursäkte för OT
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Maleficum
        • January 2008
        • 89

        #18
        Ursprungligen postat av Lellel2
        Är det inte dom man skär av på hälften och räknar ringarna på?

        Kanske en uppskattning av personen som skaffade fisken från början som sen följt med akvariet?

        Öronstenar är för övrigt awesome. Sen brukar man väl kunna göra en uppskattning på storleken för fiskar hur gamla dom är, ingen exakt vetenskap, beroende av många saker men lite grovt borde man väl kunna komma rätt?

        Ursäkte för OT
        Jo, öronstenen hos torsk får "årsringar" som ett träd så man kan beräkna åldern på fisken om man hittar den sån =) Storlek och ålder är ju inte direkt exakt, har haft scalarer som blivit riktigt gamla men varit betydligt mindre än yngre scalarer jag sätt. Har själv en slöjstjärt som är ca 15 cm och den är inte i närheten av att vara 20 år! Den är ungefär tre år =P
        He who fights and runs away will live to fight another day.
        (\_/) (\_/)
        (^^) (^^)
        (’’)(’’) (’’)(’’)

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Ursprungligen postat av Maleficum
          Jo, öronstenen hos torsk får "årsringar" som ett träd så man kan beräkna åldern på fisken om man hittar den sån =) Storlek och ålder är ju inte direkt exakt, har haft scalarer som blivit riktigt gamla men varit betydligt mindre än yngre scalarer jag sätt. Har själv en slöjstjärt som är ca 15 cm och den är inte i närheten av att vara 20 år! Den är ungefär tre år =P
          Att jag vet att den är 20 är att den var 17år(+-1år) när jag över tog honom, jag har haft honom i tre år ca 20år =)
          Den kommer från kompisens lilla systers akvarium där den varit från ny inköp fram tills att min kompis fick fisken och jag i min tur fick den av honom med karet och annan fisk när han hade tröttnat på akavarieskötseln.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Maleficum
            • January 2008
            • 89

            #20
            Ursprungligen postat av Mick13
            Att jag vet att den är 20 är att den var 17år(+-1år) när jag över tog honom, jag har haft honom i tre år ca 20år =)
            Den kommer från kompisens lilla systers akvarium där den varit från ny inköp fram tills att min kompis fick fisken och jag i min tur fick den av honom med karet och annan fisk när han hade tröttnat på akavarieskötseln.
            Ah =) trodde det var nåt nytt sätt att se ålder på dem men då förstår jag att du vet åldern hoppas mina guldisar och slöjisar också blir så gamla!
            He who fights and runs away will live to fight another day.
            (\_/) (\_/)
            (^^) (^^)
            (’’)(’’) (’’)(’’)

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #21
              Ursprungligen postat av Maleficum
              Ah =) trodde det var nåt nytt sätt att se ålder på dem men då förstår jag att du vet åldern hoppas mina guldisar och slöjisar också blir så gamla!
              Misstänker att om man plockar ut öron stenen på en torsk så är det första och sista gången man kan ålders bestämmer den fisken. Ge dom mycket grönsaker att äta ärtor och spenat gillade mina guldisar sedan fick jag tipset o m att ta in andmat till ett kar som jag odlade den i och kunde mata dom av överskotet. Men när jag avvecklade slöjstjärtarna fick den kvar varande gå i odlings karet för att rensa bort andmaten. Jag vill inte ha kvar andmaten för den växer som sjutton och tar ljuset från de övriga växterna.
              De skall inte ha stora mängder animalisk föda. Mina slöjstjärtar höll efter mängden posthorns snäckor i karet nu har snäckorna ökat rejält i antal sedan slöjisarna flyttade ut. Så rena vaeganer är dom inte.
              Den jag lämnade bort till handlaren blev köpt av en asiatisk guldfisk fantast.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Maleficum
                • January 2008
                • 89

                #22
                Ursprungligen postat av Mick13
                Misstänker att om man plockar ut öron stenen på en torsk så är det första och sista gången man kan ålders bestämmer den fisken. Ge dom mycket grönsaker att äta ärtor och spenat gillade mina guldisar sedan fick jag tipset o m att ta in andmat till ett kar som jag odlade den i och kunde mata dom av överskotet. Men när jag avvecklade slöjstjärtarna fick den kvar varande gå i odlings karet för att rensa bort andmaten. Jag vill inte ha kvar andmaten för den växer som sjutton och tar ljuset från de övriga växterna.
                De skall inte ha stora mängder animalisk föda. Mina slöjstjärtar höll efter mängden posthorns snäckor i karet nu har snäckorna ökat rejält i antal sedan slöjisarna flyttade ut. Så rena vaeganer är dom inte.
                Den jag lämnade bort till handlaren blev köpt av en asiatisk guldfisk fantast.
                Andmat brukar de få då och då eftersom jag har det i de andra karen och där svämmar det över ganska fort Spenat och ärtor ger jag också och ibland havregryn och broccoli älskar dem! Men sen äter de ju gärna yngel och lite sånt också =P sen får de diverse sån special guldfisk foder i olika form.
                Nu går de med posthornsnäckor men innan gick de med endlers och ancistrusar också som yngla rätt bra.
                He who fights and runs away will live to fight another day.
                (\_/) (\_/)
                (^^) (^^)
                (’’)(’’) (’’)(’’)

                Kommentar

                • YellowFish
                  • April 2010
                  • 213

                  #23
                  Jag har frågat ifall de kan ta tillbaka fiskarna eftersom jag har ett mycket litet akvarium och jag har hört att de blir stora, men de sa nej. Om dina fiskar mår bra, varför behåller du inte kvar de? Jag har ett ännu mindre akvarium än du och har 3 st där, de trivs superbra verkar det som. Matglada och pigga :-) Har haft de rätt länge så därför säger jag det.

                  Nej, spola inte ner de. Ingen bra idé. Om du kollar Blocket / Eniro så finns det folk som annonserar om att de gärna tar emot överblivna fiskar.
                  YellowFish

                  Kommentar

                  Arbetssätt...