Problem med Eldstjärt och guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • My_
    • September 2009
    • 6

    Problem med Eldstjärt och guldfisk

    Jag har i mitt akvarium en guldfisk, en slöjstjärt, en eldstjärt och ett gäng kilsjärtsrasboror (?). Det har funkat jätte bra fram till nu.

    Så fort guldfisken eller slöjstjärten simmar för nära eldstjärten simmar han efter och biter dom i fenorna. Detta hände för två-tre veckor sen när jag upptäckte att dom hade revor i fenorna.

    Efter det har det varit lugnt men nu har det börjat om igen lagom till fenorna hade börjat läka.

    Hur gör man? Ska man separera fiskarna från varandra (då blir det att jag lämnar bort eldstjärten) eller är det sånt som kan lugna sig? Jag upplever inte att dom attakerade fiskarna blir stressade.

    Jag har bara haft akvarium i ca 6 månader så jag är nybörjade på det här.
    Vore tacksam för svar.

    MVH
    My
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    eldstjärtar kan bli lite aggressiva av sig när de blir äldre men din kan ju inte vara så gammal om du bara haft akvariet i en månad. hur stor är eldstjärten?? hur stort akvarium har du??
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hur länge hon haft akvariet har väl inte så mycket med eldstjärtens ålder att göra, hon kan ha köpt den som vuxen, och hon har ju haft akvariet i ett halvår. Men som sagt, de är territoriella, och de behöver nog inte vara fullvuxna för att vara det. På det hela taget är eldstjärten inte särskilt lämplig till ett vanligt sällskapsakvarium (även om många affärer säkerligen skulle påstå det), särskilt inte med långsamma och långfenade fiskar, som slöjstjärtar och en del enkelfenade guldfiskar med slöjfenor. I mindre akvarier blir det ju också större problem än i större akvarier, så akvariets storlek har ju också betydelse, under 150 liter till eldstjärtar (och helst större till guldfiskar/slöjstjärtar) är nog inte att rekommendera.

      Eldstjärtar hålls nog bäst i stora grupper i artakvarier, eller enstaka individer tillsammans med lite tuffare arter, som större ciklider och malar.
      Senast redigerad av Shepard; 20 January 2010, 17:22.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • My_
        • September 2009
        • 6

        #4
        Eldstjärten är ca 7 cm lång. Den har inte växt märkbart sen jag köpte den.
        Läste här på zoopet nu och jag har ju uppenbarligen ett för litet akvarium för den över huvud taget. Mitt akvarium ligger bara på 95 liter. (Jag vet att akvariet kommer att bli för litet åt mina långfenade små vänner snart men dom ska flytta till damm i vår =) ) Dom i djuraffären sa att det inte var något som hellst problem med den fisken tillsammans med de andra. Jätte tråkigt att det blev så. Får försöka ge bort den till någon så snart som möjligt ser det ut som. Trist efter som jag verkligen gillade den.
        Har ni något förslag på en liknande fisk som skulle vara mer lämplig i ett sådant akvarium jag har?
        Tack för era svar!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, som sagt, vad affärerna säger måste man tyvärr ofta ta med en nypa salt, så därför är det bra att vara påläst när man handlar fisk. Det bästa vore ju om du kunde ge tillbaka den till affären, och berätta att det inte alls funkade. Regnbågshajen är en liknande släkting till eldstjärten som brukar anses vara lite fredligare, men helt säker kan man inte vara med den heller. Siamesisk algätare (icke att förväxlas med den kinesiska algätaren, som blir ca 25 cm och lite av en buffel) är en annan släkting, som liknar eldstjärten och regnbågshajen, men har andra färger, och den är fredlig, och är en bra algätare, hålls med fördel i grupp. Man får dock se upp, eftersom Flying Fox (en annan släkting) ibland säljs som siamesisk algätare. Men även siamensis blir lite stor för ett akvarium på 95 liter.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • My_
            • September 2009
            • 6

            #6
            Jo det verkar ju vara lite så. Har förstått redan innan här att det kanske vore läge att byta djuraffär...
            Tråkigt är det iallafall. Men man lär sig hela tiden.
            Får kika runt på något liknande. Kanske invänta flytt till hus så att det får plats med ett större akvarium.

            Tack snälla för din hjälp!! Det är toppen när man inte har stora kunskaper själv. Men alla är vi barn i början =)

            MVH
            My

            Kommentar

            Arbetssätt...