varfär ser min praktbotia ut så här? :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajaniia
    • September 2009
    • 8

    varfär ser min praktbotia ut så här? :O

    jag har fem stora praktbotier (12cm) i mitt 400l akvarium tillsammans med mina malawis.. alla botier ser ut som de ska göra utom en.. den är typ "trekantig" alltså som att den har som en förhöjd rygg plus att magen är stor och tjock.. magen har inte alltid varit så stor som den är nu.. ser ut som den har ätit skitmycket mat! fast den äter precis lika som de andra och jag har inte ändrat nått i maten.. nån som varit med om liknande?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Förstoppad? Eller kanske en rom stinn hona?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • ajaniia
      • September 2009
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Förstoppad? Eller kanske en rom stinn hona?
      //Camilla
      den har alltid sett lite annorlunda ut.. men de senaste veckorna har den fått större mage.. den äter och mår bra så jag tror inte den är förstoppad.. har hört att de inte förökar sig i fångenskap ju men kan de få rom ändå utan att få yngel?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Om den ser defekt ut så kan det vara en missbildning eller gått i för litet akvarium = hämat tillväxten. Men organen fortsätter ändå växa tills de kläms sönder eller deformeras och fisken dör. Detta händer ofta med malar som blir i naturen stora och likaså större fiskar som man placerar i för små akvarium.

        En romstinn hona brukar ofta bli rund om magen. Även om det kanske inte lyckats med odling på dem betyder det inte att honorna inte producerar rom. Men en förstoppad fisk kan bli uppsvälld. Har du sett om den bajsat något på sistone?
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • ajaniia
          • September 2009
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Om den ser defekt ut så kan det vara en missbildning eller gått i för litet akvarium = hämat tillväxten. Men organen fortsätter ändå växa tills de kläms sönder eller deformeras och fisken dör. Detta händer ofta med malar som blir i naturen stora och likaså större fiskar som man placerar i för små akvarium.

          En romstinn hona brukar ofta bli rund om magen. Även om det kanske inte lyckats med odling på dem betyder det inte att honorna inte producerar rom. Men en förstoppad fisk kan bli uppsvälld. Har du sett om den bajsat något på sistone?
          //Camilla
          Den kan ju gått i för litet akvarium förut för jag köpte 5 st stora på djuraffären i september förra året. Vet ju inte hur de har haft de förut.. nu går de i mitt 400 l akvarium.. men de andra individerna ser ut som de ska göra..
          Svårt att se om den bajsat då jag har rätt många fiskar men den äter och är aktiv precis som de andra

          Kommentar

          • wowilolmoma
            • January 2010
            • 317

            #6
            Ursprungligen postat av ajaniia
            jag har fem stora praktbotier (12cm) i mitt 400l akvarium tillsammans med mina malawis.. alla botier ser ut som de ska göra utom en.. den är typ "trekantig" alltså som att den har som en förhöjd rygg plus att magen är stor och tjock.. magen har inte alltid varit så stor som den är nu.. ser ut som den har ätit skitmycket mat! fast den äter precis lika som de andra och jag har inte ändrat nått i maten.. nån som varit med om liknande?
            den kanske har romförgiftning ...rn av våra neonisar hadde det...sedan försvan den spårlöst
            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
            Å en kissemiss

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              #4 Organen fortsätter inte att växa om fisken slutar att växa. Missbildning kan ju bli men inte pga organen som anpassar sig efter fisken.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                #4 Organen fortsätter inte att växa om fisken slutar att växa. Missbildning kan ju bli men inte pga organen som anpassar sig efter fisken.
                Läste någon artikel om det där. Någonstans... hmm.. vart det nu var. Men i förhållande till fiskens storlek, hämmad tillväxt, och organs fortsatta tillväxt är ju diskus tex. bra praktexemplar. Där går man efter bla. ögats storlek i förhållande till kropp för att lista ut om den har en normal tillväxt eller inte. Vist kan en diskus leva missbildad, men livslängden brukar förkortas. Inre organ kan tex. växa ihop m.m. under försämrade förhållanden. Och det kan ju även hända andra större individer med.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Inre organen fortsätter iaf inte att växa. Ögonstorlek kan skifta men är inga direkta inre organ. Har säkert skrivit förr att kollade med SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, även om det är självklart med fortsatt växt av inre organ eller inte. Fick svaret att inre organ anpassar sig efter fisken och inte fortsätter växa.
                  Det är en myt som nämnts tillräckligt ofta för att bli sanning,
                  Senast redigerad av eriahl; 18 January 2010, 01:24.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Inre organen fortsätter iaf inte att växa. Ögonstorlek kan skifta men är inga direkta inre organ. Har säkert skrivit förr att kollade med SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, även om det är självklart med fortsatt växt av inre organ eller inte. Fick svaret att inre organ anpassar sig efter fisken och inte fortsätter växa.
                    Det är en myt som nämnts tillräckligt ofta för att bli sanning,
                    Även i fakta artiklar???
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...