Varför dör mina khuli och guppy??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Varför dör mina khuli och guppy??

    Flera khulisar och guppysar har dött på sista tiden. Har tre khulisar (nä 2 nu) och sex-sju guppys i ett 40-literskar. De har rot, svärdplanta och flytväxter. En Fluva1plus-pmp och runt 23-24 grader varmt vatten. Byter vatten minst en gång i veckan. Har kollat vattenvärden och allt är perfekt med undantag av kH som liger på 3 men det ska vad jag förstår inte påverka. Värden jag testat är kH, pH (7.0) Cu, NH3, NH4, NO2, NO3. Och alla värden är exakt som de ska! Pumpen funkar, det är inte för mycket fiskar i karet, posthornen trivs utan att försöka sig explosionsartat. Vad kan jag göra för fel?

    Det är 3kuhlisar och 5-6 guppy som dött. Tre eller fyra av guppysarna kan ha dött av ålder, men två av dem var unga nyinköpta honor.
    www.devons.se
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Sophia_
    Flera khulisar och guppysar har dött på sista tiden. Har tre khulisar (nä 2 nu) och sex-sju guppys i ett 40-literskar. De har rot, svärdplanta och flytväxter. En Fluva1plus-pmp och runt 23-24 grader varmt vatten. Byter vatten minst en gång i veckan. Har kollat vattenvärden och allt är perfekt med undantag av kH som liger på 3 men det ska vad jag förstår inte påverka. Värden jag testat är kH, pH (7.0) Cu, NH3, NH4, NO2, NO3. Och alla värden är exakt som de ska! Pumpen funkar, det är inte för mycket fiskar i karet, posthornen trivs utan att försöka sig explosionsartat. Vad kan jag göra för fel?

    Det är 3kuhlisar och 5-6 guppy som dött. Tre eller fyra av guppysarna kan ha dött av ålder, men två av dem var unga nyinköpta honor.
    Kan du se nått på fisken, typ några prickar, utväxter el. dyl.? De kanske beter sig konstigt? Sen när började fisken att dö, var det innan eller efter att du införskaffade de nya guppyhonorna? Ibland kan ny fisk bära på nånting som inte bryter ut förrens de kommer till en annan miljö och smitta ner hela karet.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Inga prickar eller utväxter. Men nu när du säger det - tror faktiskt att döden började efter att de nya honorna kom... Men det ska jag låta vara osagt för jag är inte säker. Men vad kan det vara som jag behöver medicinera mot då tro?
      www.devons.se

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Nu har jag köpt omnipur och skvätt i, hoppas det funkar!
        www.devons.se

        Kommentar

        Arbetssätt...