Varför inga yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Varför inga yngel?

    Varför ynglar inte mina fina White Cloud Minnions av sig i mitt välskötta tättbevuxna akvarium? 10 st fiskar. De verkar ju leka åtskilliga gånger... Temp ca 22-25 grader. I övrigt bor det en liten ancistrusmal och en Simesisk algätare i karet och lite körsbärsräkor. Det syns aldrig till några yngel trots att växtligheten varit mycket tjock stundom.
    Qui audet adipiscitur!
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Jag vet inte vad det är för fisk. Har du något latinskt namn? Förmodligen blir ägg och eventuella yngel uppätna.

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ja, förlåt! Det svenska namnet är kardinalfisk, latin: §Tanichthys albonubes
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag förmodar att algätaren och malen gör vad dom kan för att få ned antalet yngel, men efter ett halvår borde du ha fått åtminstone något yngel. Matar du med nykläckt artemia?

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Det skulle jag göra om jag hade sett ett enda yngel eller ägg. De är visst väldigt små. men eftersom det är ett växtakvarium så borde det finnas gott om infusionsdjur den första tiden.
          Det är så konstigt att inget händer! Jag fösöker med olika trick som man kan läsa på nätet. Fisken leker men inget resultat på säkert ett år!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ynglen visar sig inte förrän de blivit så stora så de kan klara sig undan övriga fiskar i akvariet. Artemian är dels till ynglen, men framför allt till föräldrarna för att de inte ska bli sugna på yngel.

            ...och så skulle jag ta bort algätaren och malen, som sagt...

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Ja, tusan också. Jag får väl försöka fånga den sura algätaren. Han/hon är helt hopplös att få fast på. Men man får väl ta en fälla...
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Hur små är dessa yngel? tror inte malen äter upp ynglerna med flit. De äter ägg, det har jag sett!
                Men frisimmande yngel...nej (ialf inte i mitt kar)
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                Arbetssätt...