Siamesiska algätare fightas? (film)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    Siamesiska algätare fightas? (film)

    Idag fick jag se ett märkligt beteende hos mina siamesiska algätare som jag inte sett förut... Släppte ner några algwaffers, och DONG så gick gongongen igång:

    Film

    Är detta ett normalt beteende?
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Tyvärr så funkar inte din film för mig men mina brukar jaga runt varandra lite då och då så ifall det är det du är orolig över så är det normalt (enligt mina fiskar).

    Kommentar

    • maccan
      • September 2009
      • 154

      #3
      hehehe
      I´m hung as Einstein and smart like a horse

      http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Börjar de göra så 24/7 så får du nog separera på de, Mina siameser jag hade var inte snälla mot varandra, båda två gav sig in i bråken tills en låg på ytan och tog emot mer och mer stryk. Trotts att de ska vara snälla mot varandra fick de bo i varsitt kar.

        men jag ska inte skrämma upp dig, det kanske är hane och hona som flörtar lite
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nebbiolo
          • October 2009
          • 70

          #5
          Jag har sett samma beteende i mitt kar, men jag tror att det är ett lekbeteende. Fiskarna började simma om varandra när jag matat. Mina fiskar visade också en skiftning i färg, det svarta strecket på sidan bleknade, och fiskarna blev mer jämngrå i färgen. Jag tyckte inte att de verkade aggressiva mot varandra, därför tolkade jag det som ett lekbeteende. Att det sen inte blir mer av det, beror kanske på att de rätta betingelserna för lek inte uppfylls efter denna inledanda "matextas". Tror inte att du behöver skilja dem åt, mina fiskar har inte haft problem att umgås efter detta utbrott av "uppvaktning", eller vad det nu är.

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Mina småmuckar lite med varandra.
            Jagar runt vrandra i burken och hoppar upp i täckglaset, smyger på varandra bland växterna och fjantar runt, sen lägger dom sej och softar gärna så nära inpå den andre som möjligt, sen äter dom lite och så fortsätter dom att softa.

            Det är lite hipp som happ med siameser, ibland trivs dom skitbra ihop och ibland är dom så som nubi förklarar, det är du som avgör om dom blir för stressade av att bråka.

            Jag har 2 guramis (inget att jämföra med siameser) och dom bråkar förjävligt mycket HELA tiden och det kan inte vara bra för dom, man ser att dom är väldigt stressade och på hugget hela tiden. så jag funderar på att ta bort en och ge den andre en hane istället.

            Lycka till med siameserna
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • kishmish
              • February 2009
              • 11

              #7
              att färgen, strecket försvinner eller mattas av på siameser beror väl på att det är lite stressade och då de bråkar mest.

              iaf av vad jag har läst mig till. har 4st, där 3 blivit lite lata och överviktiga och bråkar med varandra. Av någon anledning kommer färgen tillbaka på mina när jag har lite mer strömt och bubbligt vatten.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har sett liknande beteende (de står bredvid varandra och slår med kropparna och fenorna), bl.a hos silverhajar, vid matningar, och jag tror helt enkelt att de slåss om maten. Fler individer kan nog lugna ner det hela, om inte så fördelas aggressiviteten på fler individer.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ja, fiskarna på videon slåss. Ja, det är naturligt och normalt för siamesiska algätare.
                  Slagsmålen får man när två fiskar är rätt jämnstarka, vanligare är vilda jakter där en dominant fisk jagar en subdominant - såna jakter är anledningen till att siameser ofelbart hoppar ut ur akvariet om man inte har täckglas.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det är ett helt normalt beteende för siameser. Lägg märke till att deras svarta rand bleknar och att de simmar stelt med fenorna nedsträckta, precis som hajar gör när de känner sig hotade/skall visa sig starka. Det är dock väldigt ovanligt att de tar kål på varandra, utan en av dem kommer till slut att vinna. Låt dem vara, så löser de set själva.
                    Det är dock, som Micke A säger, bra att ha fler än en eller två siameser. Är de ensamma, kan de börja markera sådär mot andra fiskar. De påmnner lite om malawis där...hemskt intressanta.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Jim_J
                      • October 2009
                      • 254

                      #11
                      Oj, vilken fart det blev på denna tråden helt plötsligt! Tack för alla svar!

                      Okej, då vet jag att allt är som det ska med dem. Roliga fiskar att kika på, men för det mesta verkar de ha siesta och tar det lugnt. Vid matning blir det däremot en jädra fart på dem
                      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                      350L Diskus
                      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Är det inte ett lekbeteende trots allt?
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...