Khuliål humörfärg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • littlefish
    • December 2009
    • 9

    Khuliål humörfärg?

    Hej hej!
    Jag hittade inget bättre plats än denna att fråga om khuliålar men flytta gärna om ni tycker

    Jag har köpt 2 små khuliålar som är jättefina. Kommer köpa fler sen då dom verkligen är roliga att ha i akvariet.

    I fiskbutiken sa säljaren att alla khuliålar har samma färg men att den ändras med deras humör. En är nästan rosa medan den andra har den lite mörkare brun och gula färgen.

    Är det någon som vet vilken färg dom har när dom är glada och nöjda ?

    Finns inte alls speciellt mycket info om dessa ålar vad jag har hittat så har ni något spännande att berätta om dom så gör gärna det

    Littlefish
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #2
    Jag vet inte om jag tror på det fiskförsäljaren sa. Jag har ägt kuhliiålar och jag såg aldrig någon skiftning i deras färg. Dock finns det två olika kuhliiålar, Pangio kuhlii som är den randiga och Pangio pangia som är mörkfärgad. Det finns lite information om dom i artbeskrivningarna här på zoopet.
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • littlefish
      • December 2009
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av ImPulse
      Jag vet inte om jag tror på det fiskförsäljaren sa. Jag har ägt kuhliiålar och jag såg aldrig någon skiftning i deras färg. Dock finns det två olika kuhliiålar, Pangio kuhlii som är den randiga och Pangio pangia som är mörkfärgad. Det finns lite information om dom i artbeskrivningarna här på zoopet.
      Den ena ser precis ut som på zoopets artbeskrivning för khulii. Den andra har samma mönster men är mer ljusrosa. Jag är övertygad om att den rosa också är khulii. Det kanske kan vara albino?

      För min del får dom gärna behålla färgerna dom har nu, då kan jag skilja på dom

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Det finns över 30 olika giltiga arter av Pangio samt troligen ytterligare ett 10-tal obeskrivna. Av de sadlade arterna finns beskrivet ställen i naturen där flera mycket lika arter lever tillsammans. Det är alltså möjligt att flera liknande arter kan komma i samma sändning. Även om flera arter har odlats i akvarium tror jag inte någon betydande kommersiell odling förekommer. Det är billigare att fånga i naturen.

        Kommentar

        Arbetssätt...