Bits siamesiska algätare? Slöjisar som flyter och är fransig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CHNO
    • December 2009
    • 1

    Bits siamesiska algätare? Slöjisar som flyter och är fransig?

    Hej. Det här börjar kännas väldigt olyckligt...

    Jag har nu haft mitt akvarium i kanske ett halvår och jag börjar känna att det inte var en sådan jättebra idé att skaffa... Känner mig så himla okunnig även om jag verkligen vill lära mig. Nu är det iaf så här att en av mina två slöjisar inte längre är i livet. På slutet, vi pratar dagar, fick den jättefransiga(!) stjärtfenor och en dag var den helt stel och kunde knappt röra sig. Då "lade" den sig helt still på växterna. Försökte då hitta någon med samma problem med hittade tyvärr ingenting. Den låg alltså på bladen en lång stund och en gång simmade den in under och fastnade. Såg helt sjukt ut. Och efter det började den flyta. Är det förresten normalt att dom gör det ibland? Ofta den dagen då de inte fått mat har jag märkt.
    ... Iaf började den flyta, men inte alls som förut utan riktigt ordentligt. Den vände sig och kunde inte komma runt tillbaka igen. Så den låg vid ytan och kämpade och kämpade men tillslut gav den upp. Detta hände väldigt snabbt. Det jag tycker är lite konstigt är att jag lade märke till att de siamesiska algätarna var och naffsade på stjärtfenorna. Drog i de. Jag har läst/hört att siamesiska algätare ska vara väldigt snäll med andra arter?

    Nu händer samma sak igen. Algätarna är på min andra slöjstjärt. Vad ska jag göra?

    Det här känns så himla tråkigt men kan man lämna tillbaka fiskar till affären?
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    #2
    Jag har inte märkt att siameserna skulle vara stygga vid de andra fiskarna. Men så fort en fisk verkar nedsatt av sjukdom tex. så finns det många fiskarter som ger sig på den sjuke. Mina scalarer är fenomenala på detta. Hade fyra från början men har nu bara två. De andra gick dom illa åt genom att äta upp mer eller mindre alla fenor. Hade inte märkt att dom var sjuka eller så, men det gick mkt fort.
    Jag har ingen erfarenhet av slöjstjärtar, om dom ofta har problem att de andra äter deras fenor men du kanske ska ha dom tillsammans med ngn annan art, nån terta tex, som är den "snällaste" fisk jag haft.
    Jag vet inte hur populärt det är att komma tillbaka med fiskar, har aldrig testat.
    Men en annan sak jag reagerade över var att när du såg att fiskarna blev sjuka, ligger på blad, flyter mm. gör pinan kort för dom. Det går alltid åt pepparn om dom beter sig så, i alla fall enligt min erfarenhet.
    Jag har åxå ibland undrat vad jag gett mig in på när jag skaffade akvarium. När algerna villa invadera och svärta ner alla växter, fiskarna dog utan anledning, var jag jäkligt trött på det hela men så läste jag någonstans att 50% av alla som skaffar kar har lagt ned inom ett år och det hade jag bestämt att jag skulle klara. Nu har jag beställt en ny 3D-bakgrund och ska hotta upp baljan lite. Snart har jag hållit på i två år.
    Lycka till!
    Senast redigerad av Agnez; 10 December 2009, 20:21.
    Agnez

    Kommentar

    • chupo
      • November 2009
      • 84

      #3
      jag har också siamesiska algätare tillsammans med mina slöjstjärtar, köpte algätarna igår iof.. så kan väl inte säga så mycket. men jag läste i artbeskrivningen och där står det, bl a, "Den siamesiska algätaren är fredlig mot andra arter, men något aggressiv och revirhävdande mot andra av samma art." vissa är väl mer aggressiva än andra, mina två är inte aggressiva/revirhävdande alls mot varandra, än iaf, dom simmar runt tillsammans och käkar alger

      vad har du för fiskar i akvariet och hur stort är det?
      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Siameser kan vara riktigt hemska. Hade några tillsammans med scalarer. De jagade och försökte nafsa på dem trots att scalarerna var fullvuxna.

        Gjorde man rent i karet och hade handen nere i 5sek så blev man själv biten.

        De var duktiga på att hålla växterna fina men fy vilka fiskar
        Skulle behöva någon till mina trådalger i 100-litersbaljan men vågar inte...

        Kommentar

        • Karin_95
          • May 2009
          • 85

          #5
          det har hännt mina guldfiskar också :O vet inte varför , men de är iaf inget bra de där med fenorna de blir så när dom är sjuka,leker,eller att de blir jagade av andra aggresiva fiskar :P

          Kommentar

          • Strikah
            • November 2009
            • 158

            #6
            desto äldre dom blir, ju styggare blir dom verkar det som Har en bland mina guppies och han har växt förbi dom i storlek nu och så fort nån kommer för nära så jagar han dom och försöker bita, värst är det vi matdags.
            Men har även en lite mindre med mina barber och han är jätte fredlig och stimmar till och med me barberna, får hoppas inte han också blir stygg när han växt om dom.
            45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              det är inte http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1 du har? dem säljs ofta under samma namn men den jag länkade till kan vara riktigt elak ibland...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              Arbetssätt...