Omöjlig kombination med praktbotia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Omöjlig kombination med praktbotia?

    Jag har egentligen ett akvarium med sydamerikanska fiskar men köpte två praktbotior för att bli av med snäckor (vilket var väldigt effektivt). Först efteråt har jag förstått att de kan ha en tendens att bli aggressiva och märkte också att de inte var snälla mot min (numera avlidna) ancistrus som konkurrerade om roten. Just nu finns bara de två botiorna och tre pansarmalar som bottenfisk och det går hur bra som helst. Behöver dock fylla på mitt 480 l akvarium med mer fisk och skulle vilja ha följande: två botior till (så att de känner sig mer som ett stim), en eller två malar (tex ancistrus), två bolivianska fjärilsciklider och några pansarmalar. Har detta några utsikter alls att fungera eller är det på förhand dömt att sluta i massaker? Någon som har provat någon liknande kombination? Denna gång tänkte jag ha rötter på båda sidor i akvariet så att botior och malar slipper konkurrera.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Har tyvärr ingen egen erfarenhet av exakt denna kombo men pröva att lägga in inlägget även på "mix fiskfrågor" för att öka chanserna till ett bra svar!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      4 praktbotior är på gränsen till att vara för lite. Minst 5-6 tycker jag att man ska ha.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Jag har egentligen ett akvarium med sydamerikanska fiskar men köpte två praktbotior för att bli av med snäckor (vilket var väldigt effektivt). Först efteråt har jag förstått att de kan ha en tendens att bli aggressiva och märkte också att de inte var snälla mot min (numera avlidna) ancistrus som konkurrerade om roten. Just nu finns bara de två botiorna och tre pansarmalar som bottenfisk och det går hur bra som helst. Behöver dock fylla på mitt 480 l akvarium med mer fisk och skulle vilja ha följande: två botior till (så att de känner sig mer som ett stim), en eller två malar (tex ancistrus), två bolivianska fjärilsciklider och några pansarmalar. Har detta några utsikter alls att fungera eller är det på förhand dömt att sluta i massaker? Någon som har provat någon liknande kombination? Denna gång tänkte jag ha rötter på båda sidor i akvariet så att botior och malar slipper konkurrera.
        Jag tycker det låter som en bra blandning, jag har haft botior med malar,corydoras och vanliga fjärilsciklider utan några problem alls.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Har just nu 5 praktbotior med 20 talet olika pansarmalar och ett par fjärilar i en 222 liters tank och det funkar kanon.
          Där går ett lekpar albino ancistrus och 20 små körsbärs o red crystalräkor oxå.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Tack! Då kanske jag vågar mig på att testa denna kombination.

            Kommentar

            Arbetssätt...